
Γιώργος Πέππας: Δημόσια έργα, θέσεις εργασίας και γέφυρες
Όλοι έχουμε ακούσει, από πολιτικούς, για τα δημόσια έργα τα οποία δημιουργούν θέσεις εργασίας. Δημόσια έργα εκατομμυρίων, ή δισεκατομμυρίων, ανάλογα την χώρα, ανακοινώνονται με ιδιαίτερη χαρά, ενθουσιασμό και υπερηφάνεια, τα οποία θα «τονώσουν» την οικονομία, θα δημιουργήσουν θέσεις εργασίας, και όλα τα γνωστά που λένε οι πολιτικοί.
Σε πρώτη ματιά τέτοια έργα φαίνονται ιδιαίτερα αθώα, οι πολιτικοί και οι γραφειοκράτες διαχειρίζονται τα χρήματα των φορολογούμενων ώστε να υλοποιήσουν έργα μεγάλης σημασίας, να αντιμετωπίσουν προβλήματα, κ.α.. Η πραγματικότητα όμως δεν είναι τόσο απλή. Ας έχουμε υπόψη μας, ως βάση αυτού του άρθρου, πως το Κράτος δεν έχει δικά του χρήματα, δεν παράγει, δεν δημιουργεί. Τα μόνα χρήματα που έχει το κράτος, είναι αυτά τα φορολογούμενων, ή αυτά που δανείζεται, και τα πληρώνουν οι φορολογούμενοι. Ergo, κάθε δημόσιο έργο, παίρνει πόρους από τους πολίτες, κυρίως την μεσαία τάξη και την ανώτερη οικονομική τάξη, και τους μεταφέρει σε άλλους πολίτες, που υλοποιούν αυτά τα έργα, ή που εργάζονται σε αυτά.
Κάτι που πρέπει να έχουμε ακόμη υπόψη μας, είναι πως οι άνθρωποι έχουν τα δικά τους συμφέροντα, τα οποία επιδιώκουν. Στην περίπτωση των πολιτικών, μεταξύ άλλων, επιδιώκουν να επανεκλεγούν. Τα δημόσια έργα είναι ένα μέσο το οποίο χρησιμοποιούν, σε τοπικό και εθνικό επίπεδο, ώστε να επιδιώξουν την επανεκλογή τους, καθώς από την μια δημιουργούν θέσεις εργασίας, με τα άτομα που καλύπτουν αυτές τις θέσεις συχνά να ψηφίζουν τους πολιτικούς που τις δημιούργησαν, και από την άλλη είναι μια ευκαιρία για καλή δημοσιότητα, καθώς όταν ολοκληρώνεται ένα έργο έχουν την ευκαιρία να τραβήξουν φωτογραφίες και να παρουσιάσουν στους εκλογείς έμπρακτα έργα, ανεξαρτήτως της χρησιμότητας αυτού ή του άλλου έργου που υλοποιήθηκε.
Όμως, έχουν όλα τα δημόσια έργα την ίδια αξία; Την απάντηση στην ερώτηση αυτή έδωσε ο Henry Hazlitt, στο βιβλίο του «Economics in one lesson». «Μια γέφυρα χτίζεται. Αν χτίζεται για να καλύψει μια διαρκής δημόσια απαίτηση, αν λύνει ένα πρόβλημα κίνησης ή ένα πρόβλημα μεταφοράς διαφορετικά αδιάλυτο, αν, εν ολίγοις, είναι πιο σημαντικό από τα πράγματα στα οποία οι φορολογούμενοι θα δαπανούσαν τα χρήματά τους αν δεν είχαν φορολογηθεί, τότε δεν υπάρχει αντίρρηση. Όμως μια γέφυρα που χτίζεται για να «παρέχει απασχόληση» είναι μια διαφορετικού είδους γέφυρα. Όταν η παροχή απασχόλησης γίνεται ο στόχος, η ανάγκη γίνεται υφιστάμενος παράγοντας. «Έργα» πρέπει να εφευρεθούν. Αντί να σκέφτονται που πρέπει να χτιστούν γέφυρες, οι κυβερνητικοί ξοδευτές ξεκινούν να αναρωτιούνται που μπορούν να χτιστούν γέφυρες», ενώ στη συνέχεια αναφέρεται στα επιχειρήματα που θέτουν όσοι υλοποιούν τέτοιες πολιτικές, ήτοι πως α) το εν λόγω έργο δημιούργησε θέσεις εργασίας και β) πως κτίστηκε η γέφυρα, κάτι που όλοι μπορούν να δουν. Όμως επισημαίνει κάτι πάρα πολύ σημαντικό στην επόμενη παράγραφο, «Όμως αν έχουμε εκπαιδεύσεις τους εαυτούς μας να βλέπουμε πέραν από το άμεσο, τις δευτερεύουσες συνέπειες, και πέραν από αυτούς που άμεσα οφείλονται από το κυβερνητικό έργο, τους άλλους που έχουν έμμεσα επηρεαστεί, παρουσιάζεται μια εντελώς διαφορετική εικόνα».
Εν ολίγοις, βλέπουμε τα Κυβερνητικά έργα, τους δρόμους, τις γέφυρες, τα γήπεδα, όμως δεν βλέπουμε τα ιδιωτικά έργα, τις ιδιωτικές δαπάνες, που δεν υλοποιήθηκαν ποτέ ως απότοκο της φορολόγησης για την διεκπεραίωση των δημοσίων έργων. Θα πρέπει να έχουμε πάντα όμως υπόψη μας όλα όσα δεν βλέπουμε, και να αναρωτιόμαστε διαρκώς, αν το κράτος διαχειρίζεται καλύτερα από εμάς, τους φορολογούμενους, τα χρήματά μας, ή αν τα σκορπά δεξιά και αριστερά.
Ακολουθήστε το radiothiva.gr στο facebook για να είστε πάντα ενημερωμένοι
`Αλλα άρθρα του/της Γιώργος Πέππας
Τι απαντά ο Γ. Ντασιώτης στον Νίκο Ανδρουλάκη στην καταγγελία για σκάνδαλο στη διαχείριση των υδάτων
Χωρίς να γίνει συγκεκριμένος ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Νίκος Ανδρουλάκης, στην καθιερωμένη συνέντευξη τύπου στο περιθώριο...
Συναυλία των Bag of Nails στο ανοιχτό θέατρο Κρύας
Οι Bag of Nails ένα θαυμάσιο τρίο ψυχεδελικό, μπλουζ σόουλ ρόκ συγκρότημα, έχοντας καταγράψει μία σπουδαία καλλιτεχνική...
Ο δείκτης γονιμότητας και το φαινόμενο του brain drain
Θυμάμαι, περίπου τριάντα χρόνια πριν, λίγο μετά το 1990, στις Μελέτες Προβλέψεων που κάναμε για τη ζήτηση σταθερής τηλεφωνίας του ΟΤΕ στους οικισμούς...
Με μεγάλη συμμετοχή και δυναμικές εμφανίσεις Θηβαίων έγινε ο 10ος Ημιμαραθώνιος Αθανασάκης Ελευθέριος (ΒΙΝΤΕΟ)
Την Κυριακή 14 Σεπτεμβρίου 2025 πραγματοποιήθηκε στο Σχηματάρι ο 10ος Ημιμαραθώνιος Αθανασάκης Ελευθέριος, με αθλητές ...
Από βλάβη στο δίκτυο τηλεδιοίκησης Θήβας-Δαύλειας η καθυστέρηση αμαξοστοιχίας στη Τιθορέα
Την Κυριακή 14 Σεπτεμβρίου 2025 η αμαξοστοιχία 521, όπως αναφέρει η Hellenic Train σε επίσημη ανακοίνωσή της, ακινητοποιήθηκε ...
34χρονος έχασε τη ζωή του σε τροχαίο στη Χαλκίδα
Το πρωί της Κυριακής 14 Σεπτεμβρίου 2025, ένας 34χρονος άνδρας έχασε τη ζωή του σε τροχαίο ατύχημα που έλαβε χώρα στις...
Γιώτα Πούλου: «Απειλή για τον Έβρο από την εγκατάσταση αιολικών σταθμών σε καμένες και αναδασωτέες εκτάσεις»
Η ανεξάρτητη βουλευτής του νομού Βοιωτίας, κ. Γιώτα Πούλου, κατέθεσε Ερώτηση και Αίτημα Κατάθεσης Εγγράφων προς τον Υπουργό...
Την λειτουργία του Λαϊκού Φροντιστηρίου αποφάσισε το Ε.Κ.Λ.
Σε ανακοίνωση που εξέδωσε το Εργατικό Κέντρο Λιβαδειάς έκανε γνωστό πως αποφάσισε τη λειτουργία για ακόμη μια χρονιά...
Με 4 θέματα συνεδριάζει το Δ.Σ. του Δήμου Αλιάρτου-Θεσπιέων
Την Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου 2025 συνεδριάζει το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αλιάρτου-Θεσπιέων όπου θα συζητηθούν τα παρακάτω: