ΑρχικήΕιδήσειςΒοιωτίαΓιώτα Πούλου: Η κυβέρνηση αποδυναμώνει ακόμα περισσότερο την αυτοδιοίκηση

ΒΟΙΩΤΙΑ

#TAGS: Γιώτα Πούλου  ΣΥΡΙΖΑ 

Γιώτα Πούλου: Η κυβέρνηση αποδυναμώνει ακόμα περισσότερο την αυτοδιοίκηση

Γιώτα Πούλου: Η κυβέρνηση αποδυναμώνει ακόμα περισσότερο την αυτοδιοίκηση

Τετάρτη, 9 Οκτωβρίου 2024

Γιώργος Πέππας

Η Βουλευτής του νομού Βοιωτίας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, κ. Γιώτα Πούλου, τοποθετήθηκε, ως   εισηγήτρια της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και Τομεάρχη Εσωτερικών στην Ολομέλεια της Βουλής στο νομοσχέδιο του ΥΠΕΣ, με τίτλο «Ρυθμίσεις για τους χερσαίους συνοριακούς σταθμούς, την ενίσχυση των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και λοιπές διατάξεις», όπου αναφέρθηκε σε μια σειρά από σημαντικά θέματα.

Αναλυτικότερα, η Βουλευτής, αναφέρθηκε στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα 2025-2028 και στο προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού 2025 που κατατέθηκε χθες στη Βουλή. Όπως τόνισε, η κυβέρνηση επιλέγει να μην ξεφύγει από την πεπατημένη της λιτότητας και της δημοσιονομικής πειθαρχίας, μην έχοντας προετοιμαστεί για το γεγονός ότι οι πόλεμοι στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή και η συναφής ενεργειακή κρίση συνιστούν έκτακτες καταστάσεις που θα εκτροχιάσουν την υλοποίηση τους. Απλώς, θα χρησιμεύσουν ως χρήσιμο επικοινωνιακό άλλοθι όταν αυτό θα συμβεί, σύμφωνα με την κ. Πούλου.

Κατ’ αρχάς, ζήτησε από τον υπουργό Εσωτερικών να δώσει καθαρές απαντήσεις σε σημαντικά πολιτικά ερωτήματα: πού βρίσκεται η ΕΔΕ του ΥΠΕΣ για τη διαρροή των προσωπικών δεδομένων των εκλογέων Εξωτερικού και πώς θα διασφαλιστεί ότι τα όποια πρόστιμα δεν θα βαρύνουν τον φορολογούμενο; Ποιες είναι οι προθέσεις της κυβέρνησης για ενδεχόμενη αλλαγή του εκλογικού νόμου, του ορίου εισόδου τη Βουλή και του μέτρου αυτοδυναμίας;

Όσο αφορά το νομοσχέδιο, η κ. Πούλουεπανέλαβε την έντονη αντίθεση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ σε μια σειρά από διατάξεις, με τις οποίες η κυβέρνηση αποδυναμώνει ακόμα περισσότερο την αυτοδιοίκηση, προσθέτοντάς της διοικητικά βάρη και αρμοδιότητες, την ίδια ώρα που της στερεί πόρους και μέσα. Επίσης, ζήτησε να προστατευτεί ρητά η πρώτη κατοικία από τον εξωδικαστικό μηχανισμό για τις οφειλές στους δήμους και να διευρυνθεί σημαντικά το περιθώριο ένταξης οφειλετών σε ευνοϊκές ρυθμίσεις.

Τέλος, τόνισε ότι οι σκανδαλώδεις και φωτογραφικές διατάξεις για την Εθνική Αρχή Διαφάνειας, οδηγούν το ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στην καταψήφιση του νομοσχεδίου επί της αρχής και ζητήσαμε, για αυτά τα άρθρα, ονομαστική ψηφοφορία.

Η ομιλία

ΠΑΝΑΓΙΟΥ (ΓΙΩΤΑ) ΠΟΥΛΟΥ: Σας ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριοι Υπουργοί, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, την περασμένη Παρασκευή ο Υπουργός Οικονομικών κ. Χατζηδάκης ενημέρωσε τη Βουλή για το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πρόγραμμα 2025-2028. Μάλιστα, αναφέρθηκε αναλυτικότερα στις προβλέψεις του οικονομικού επιτελείου για τα οικονομικά και δημοσιονομικά στοιχεία των επόμενων ετών και επέμεινε στη λέξη «σταθερότητα», την σταθερότητα, όπως είπε, που δίνει το ευρωπαϊκό πλαίσιο και οι κανόνες του που είναι σαφείς και ξεκάθαροι και δεν επιτρέπουν παρεκκλίσεις παρά μόνο σε εξαιρετικές και απευκταίες περιπτώσεις.

Ανάλογη, φυσικά, είναι και η φιλοσοφία του Κρατικού Προϋπολογισμού του 2025, το προσχέδιο του οποίου κατατέθηκε μόλις χθες το βράδυ στη Βουλή και βεβαίως με μία πρώτη εκτίμηση δεν θα έλεγα ότι η εικόνα του είναι ιδιαίτερα ευοίωνη, αλλά γι’ αυτό θα συζητήσουμε διεξοδικά στο επόμενο διάστημα.

Θα ήμουν, λοιπόν, η τελευταία που θα αμφισβητούσε τη σημασία που έχει ένα σταθερό οικονομικό περιβάλλον. Από την άλλη πλευρά, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ειδικά στην περίπτωση του Μεσοπρόθεσμου αυτή η σταθερότητα περιγράφεται από τους κανόνες της ευρωπαϊκής οικονομικής διακυβέρνησης και του αναθεωρημένου Συμφώνου Σταθερότητας, η φιλοσοφία των οποίων παραμένει σταθερά προσανατολισμένη στη λιτότητα.

 Μάλιστα, δεν είναι μόνο μια διαπίστωση του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία και γενικότερα της ευρωπαϊκής Αριστεράς. Το διαπίστωσε ο ίδιος ο Μάριο Ντράγκι του οποίου η περίφημη έκθεση για την τόνωση της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας δείχνει να οδεύει προς απόρριψη μετ’ επαίνων. Ο λόγος της απόρριψης. Μα, προτείνει το αδιανόητο. Προτείνει να χρηματοδοτηθεί ένα κολοσσιαίο πρόγραμμα επενδύσεων στην ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα με την έκδοση ευρωομολόγων. Συμφωνεί, υποθέτω, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας με αυτή την πρόταση, εκτός αν μένει πιστή στο δόγμα της λιτότητας που ακολουθεί το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα.

 Σε κάθε περίπτωση, η κάθε σκέψη για ευρωομόλογα έχει απορριφθεί από τη Γερμανία και από τη λεγόμενη «ομάδα των φειδωλών» της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η δικαιολογία τους είναι ότι η μόνη περίπτωση εξαιρετικών προτάσεων που θα επέτρεπε κάτι τέτοιο ήταν η πανδημία που πράγματι οδήγησε στο ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Και επανέρχομαι στις δηλώσεις του Υπουργού Οικονομικών κ. Χατζηδάκη περί σταθερότητας. Σας έχει αλήθεια διαφύγει ότι από την εποχή της πανδημίας έχουν ξεσπάσει δύο μεγάλης κλίμακας περιφερειακοί πόλεμοι και μια μεγάλη ενεργειακή κρίση, ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία συνεχίζει να μαίνεται και ότι ο πόλεμος στη Μέση Ανατολή κλιμακώνεται κάθε μέρα και περισσότερο, με αληθινά τρομακτικές προοπτικές για την ειρήνη της περιοχής και ίσως του κόσμου ολόκληρου; Πέρα από το τεράστιο ανθρωπιστικό κόστος της τραγωδίας αυτών των πολέμων δεν συμφωνείτε ότι εδώ πρόκειται για τον ορισμό του έκτακτου γεγονότος, που δικαιολογεί πλήρως τη διεκδίκηση της χώρας μας για την ανάγκη λήψεως εξαιρετικών μέτρων; Δεν είναι προφανές ότι η κατάσταση στη Μέση Ανατολή, ιδίως όπως δείχνει δυστυχώς να εξελίσσεται, θα βγάλει εντελώς εκτός πλάνου τις προβλέψεις του Μεσοπρόθεσμου και του προϋπολογισμού;

 Αντιλαμβάνομαι ότι δεν είστε ο αρμόδιος Υπουργός να μας απαντήσετε, όμως σήμερα εδώ, κύριε Λιβάνιε, εκπροσωπείτε εσείς την Κυβέρνηση. ?λλωστε, δεν λείπουν οι εξαιρετικές περιστάσεις και από το δικό σας χαρτοφυλάκιο και σε σχέση με το σημερινό νομοσχέδιο. Σας ρώτησα στην πρώτη συνεδρίαση επί της αρχής, αλλά δεν μου απαντήσατε. Τι σκοπεύετε να κάνετε για το γεγονός ότι όλο και περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, η Γερμανία πρόσφατα, αναστέλλουν την εφαρμογή του κεκτημένου Σένγκεν και κλείνουν τα χερσαία σύνορά τους επικαλούμενες ακριβώς έκτακτες και εξαιρετικές περιπτώσεις. Σας απασχολεί αυτή η εξέλιξη που φαίνεται να έχει μεγάλες επιπτώσεις στη χώρα μας ως χώρα υποδοχής προσφύγων και σε ποιες ενέργειες έχετε προβεί ως Κυβέρνηση κι εσείς όμως ως Υπουργός Εσωτερικών.

 Και σε άλλα ερωτήματα, όμως, δεν έχετε απαντήσει, κύριε Υπουργέ, τα οποία σας έχω θέσει τόσο στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου όσο και κατά την επεξεργασία του σημερινού νομοσχεδίου στις Επιτροπές. Σας ζητώ, λοιπόν, να μας απαντήσετε έστω σήμερα στην Ολομέλεια.

Πρώτον, σε ποιο στάδιο βρίσκεται η ένορκη διοικητική εξέταση που είχε διατάξει η πρώην Υπουργός η κ. Κεραμέως πάνω στο σκάνδαλο της διαρροής των προσωπικών δεδομένων των εκλογέων εξωτερικού. Έχει ολοκληρωθεί, όπως θα όφειλε, μέσα στους τρεις μήνες που προβλέπει ο νόμος; Υπάρχει σχετικό πόρισμα κι αν ναι, πού καταλήγει; Όπως πληροφορούμαστε επίκειται η έκδοση τελικής απόφασης από την Ανεξάρτητη Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Υπενθυμίζω, όμως, για να καταγραφεί, ότι ήδη στην κ. Ασημακοπούλου έχει επιβληθεί ένα μεγάλο πρόστιμο 40.000 ευρώ και στο Υπουργείο σας 400.000 ευρώ. Πρέπει να μας απαντήσετε εάν αυτά τα πρόστιμα και όποια άλλα προκύψουν μέχρι το τέλος θα επιβαρύνουν τους υπεύθυνους της διαρροής ή τους Έλληνες φορολογούμενους. Πώς δεσμεύεστε γι’ αυτό;

 Δεύτερον, να μας απαντήσετε υπεύθυνα εάν στο Υπουργείο σας επεξεργάζεστε ή έχετε την πρόθεση να επεξεργαστείτε αλλαγή του εκλογικού νόμου. Είναι ζήτημα για το οποίο ακούγονται και γράφονται πολλά και από συναδέλφους σας Υπουργούς, που ενίοτε λειτουργούν ως οι «λαγοί» της Κυβέρνησης.

Όμως ένα τόσο σημαντικό ζήτημα για τη λειτουργία της δημοκρατίας είναι δυνατόν να μένει θολό στον δημόσιο διάλογο; Υπάρχουν, κύριε Υπουργέ, στον ορίζοντα αλλαγές στον εκλογικό νόμο και ποιες είναι αυτές; Αληθεύει ότι αφορούν στο όριο εισόδου στη Βουλή και στο μέτρο της αυτοδυναμίας; Αληθεύει ότι σκοπεύετε να λύσετε τα πρωτοφανή επίπεδα λαϊκής απαρέσκειας της Νέας Δημοκρατίας με τη γνωστή τακτική του μαγειρέματος της εκλογικής νομοθεσίας;

Τρίτον, απαντήστε μας υπεύθυνα για τους ψιθύρους που ακούγονται περί αναθεώρησης του συντάγματος χωρίς ούτε να διαψεύδονται ούτε να διευκρινίζεται το εύρος της συνταγματικής μεταρρύθμισης που έχει κατά νου η Κυβέρνηση. Δεν θεωρείτε ότι είναι στοιχειώδης κανόνας δημοκρατικού διαλόγου να μας ενημερώσετε για τις προθέσεις και τους σχεδιασμούς σας;

Τέταρτον, πρέπει να υπενθυμίσω ότι ο ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία κατέθεσε χθες στον Πρόεδρο της Βουλής αίτημα Προ Ημερησίας Διάταξης συζήτησης σχετικά με ζητήματα πολιτικής προστασίας. Το αίτημά μας αυτό κατατέθηκε με αφορμή τις εκτεταμένες καταστροφές που προκλήθηκαν από τις πυρκαγιές της φετινής αντιπυρικής περιόδου και με πιο πρόσφατες αυτές στην Κορινθία και την Ηλεία, τη μηδενική πρόληψη και θωράκιση της χώρας και την ελλιπή αποκατάσταση των υποδομών και τη στήριξη των πληγέντων. Διανύουμε τον Οκτώβριο, κύριε Υπουργέ και ακόμη αγωνιούμε ότι μπορεί να ξεσπάσει μια ανεξέλεγκτη πυρκαγιά που θα σβήσει μόνο όταν φτάσει στη θάλασσα ή αν βρέξει. Επιτέλους! Έχετε κάνει την κλιματική αλλαγή φύλλο συκής, βολικό άλλοθι για την εγκατάλειψη των πολιτών στο έλεος των φυσικών καταστροφών.

Θυμίζω, από το 2010 ως σήμερα, δηλαδή την τελευταία πενταετία διακυβέρνησής σας, έχουν καεί εκτάσεις τεσσάρων εκατομμυρίων στρεμμάτων. Πρόκειται δυστυχώς για ρεκόρ καμένων εκτάσεων. Πρόκειται επίσης για την Πυροσβεστική Υπηρεσία με τρεισήμισι χιλιάδες οργανικά κενά, με σημαντικά κενά στον εξοπλισμό και με απαρχαιωμένα οχήματα ηλικίας άνω των είκοσι και τριάντα ετών.

Και αυτό μας ανησυχεί περισσότερο, ενώ εσείς πανηγυρίζετε για τα κατορθώματά σας, είναι το χαμηλό ποσοστό απορρόφησης από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για τα έργα του Προγράμματος ΑΙΓΙΣ που αγγίζει νομίζω μόλις το 1%. Ως Αξιωματική Αντιπολίτευση έχουμε καταθέσει ολοκληρωμένες προτάσεις, αλλά κωφεύετε δεν δίνετε απαντήσεις και επενδύετε μόνο στο πέπλο της σιωπής που σας παρέχουν τα ΜΜΕ.

Δεν θα αναφερθώ στις προτάσεις για να κερδίσω χρόνο. Πάντως αφορούν τρεις άξονες με την ενίσχυση της δασικής υπηρεσίας, την εκπόνηση μακροχρόνιου στρατηγικού σχεδιασμού για την πρόληψη και την έγκαιρη απορρόφηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων.

Έρχομαι τώρα στο νομοσχέδιο. Αρχικά πρέπει να επισημάνω, κύριε Υπουργέ, ότι πράγματι είναι ένα καλό δείγμα το ότι κατά τη χθεσινή δεύτερη ανάγνωση προχωρήσατε σε κάποιες βελτιώσεις ορισμένων διατάξεων του νομοσχεδίου. Αν μη τι άλλο αυτό δείχνει ότι τουλάχιστον ακούτε τις εισηγήσεις της Αντιπολίτευσης και των φορέων, σε αντίθεση με κάποιους συναδέλφους σας Υπουργούς -αυτής της Κυβέρνησης βέβαια- που τις αγνοούν επιδεικτικά.

Ωστόσο, κύριε Υπουργέ, δεν παύετε και εσείς να υπηρετείτε το πολιτικό σχέδιο της ίδιας Κυβέρνησης και του ίδιου Πρωθυπουργού και γι’ αυτό οι αλλαγές και οι βελτιώσεις που φέρατε μέχρι τώρα δεν είναι επαρκείς και δεν αρκούν για να αλλάξουν την αρνητική χροιά και αυτού του νομοσχεδίου σας. Παραμένουν πολύ μεγάλα και σοβαρά προβλήματα και προφανώς το ζήτημα δεν είναι εάν έχετε τη νομοτεχνική επάρκεια να τα διορθώσετε. Είναι καθαρά πολιτικά τα εμπόδια.

Σταχυολογώ, γιατί έχω αναφερθεί αναλυτικά στο στάδιο της επεξεργασίας στις επιτροπές, τις διατάξεις που παρουσιάζουν κατά τη γνώμη μας τις μεγαλύτερες ελλείψεις και θα έχουν το μεγαλύτερο αρνητικό αντίκτυπο εάν ψηφιστούν τελικά. Στο πρώτο μέρος, σε σχέση με τους χερσαίους συνοριακούς σταθμούς, θα μας εξηγήσετε, κύριε Υπουργέ, εάν και με ποιους τρόπους σκοπεύετε να ενισχύσετε όλες τις εμπλεκόμενες αποκεντρωμένες διοικήσεις με τους απαραίτητους διοικητικούς και οικονομικούς πόρους, έτσι ώστε να ανταποκριθούν στις νέες αρμοδιότητες που τους αναθέτετε; Λέμε «ναι» στην αποκέντρωση των εξουσιών και των αρμοδιοτήτων, αλλά μόνο με παράλληλη αποκέντρωση των μέσων.

Και εδώ ακριβώς εντοπίζεται το γενικότερο πολιτικό πρόβλημα που θέλω να θίξω. Συνεχίζετε μια κάκιστη πρακτική όπου προσχωρείτε δήθεν σε σημαντικές μεταρρυθμίσεις για την αυτοδιοίκηση, αλλά μόνο στα χαρτιά. Στην πράξη αυτό που κάνετε συστηματικά είναι να προσθέτετε συνεχώς νέες εξουσίες και νέες αρμοδιότητες, αφαιρώντας συγχρόνως πόρους και μέσα. Είμαστε αντίθετοι στη δική σας αντίληψη περί αυτοδιοικητικών μεταρρυθμίσεων. Να σας επισημάνω πάλι ότι μια αρμοδιότητα που μεταφέρεται από την κεντρική διοίκηση στην αποκέντρωση δεν μπορεί να επιστραφεί βάσει συνταγματικού κανόνα, απλά μένει τότε στην αποκεντρωμένη διοίκηση, άλυτο και δημιουργεί πιθανόν διάφορα προβλήματα που συσσωρεύονται, όπως και τα υπόλοιπα.

Στο δεύτερο μέρος, στο άρθρο 25 για τις ρυθμίσεις οφειλών στους δήμους που αγγίζουν πλέον τα 4 δισεκατομμύρια ευρώ, έχετε φέρει κάποιες βελτιώσεις, αλλά δεν έχετε αποδεχθεί ούτε τις προτάσεις της ΚΕΔΕ για τη διεύρυνση των ρυθμίσεων για όλους τους υπόχρεους πολίτες και τα κριτήρια που βάζει η ΚΕΔΕ εισοδηματικά με την οποία εμείς συμφωνούμε.

Ούτε τις δικές μας προτάσεις, όμως, για παράδειγμα, αποδεχτήκατε, την αναγκαία μέριμνα για περιπτώσεις ιδιοκτητών ακινήτων που επιβαρύνονται με υπέρογκο κόστος προσαυξήσεων κατανάλωσης νερού που πραγματοποιήθηκε από ενοικιαστές που άφησαν απλήρωτες οφειλές. Επιπλέον, προτείναμε να παραταθεί η καταληκτική ημερομηνία ένταξης στη ρύθμιση μέχρι 31-12-24. Δεν το κάνατε δεκτό.

Στο άρθρο 32 για τις ηλεκτρονικές κατασχέσεις για οφειλές στους δήμους πρέπει οπωσδήποτε να εξαιρέσετε ρητά τις κατασχέσεις πρώτης κατοικίας, όπως προτείνει η ΚΕΔΕ. Η απάντησή σας ότι υπάρχουν θετικές ρυθμίσεις για την πρώτη κατοικία στον πτωχευτικό κώδικα, με αναγκάζει να σας παραπέμψω στη σχετική ερώτηση των έντεκα Βουλευτών του κόμματός σας και τις δικές τους ενστάσεις και απαντήσεις.

Στο άρθρο 34 για τις προδιαγραφές των βρεφονηπιακών σταθμών παρ’ όλο που είναι θετική ρύθμιση, επιχειρήσατε στη χθεσινή συνεδρίαση να ρίξετε την ευθύνη στους δήμους για τη μη απορρόφηση των κονδυλίων που η Κυβέρνησή σας υποτίθεται ότι παρέχει απλόχερα.

Γνωρίζετε ότι η αλήθεια απέχει από τα λόγια σας, κύριε Υπουργέ, γιατί οι δήμοι στερούνται τεχνικού και διοικητικού προσωπικού για να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις ένταξης υλοποίησης έργων. Γνωρίζετε ότι οι απευθείας αναθέσεις διευρύνονται συνεχώς και επιπλέον γνωρίζετε ότι οι δημοτικοί, οι βρεφονηπιακοί σταθμοί υποφέρουν από την ίδια δημοσιονομική ασφυξία που επιφυλάσσετε ως Κυβέρνηση σε ολόκληρο το δημόσιο και μάλιστα στους τομείς της κοινωνικής πρόνοιας. Γι’ αυτό άλλωστε αναγκάζονται οι δήμοι να αυξάνουν συνεχώς τα τροφεία και γενικά αναγκάζονται να περικόπτουν τις κοινωνικές υπηρεσίες προς τους πολίτες, ευάλωτους και μη.

Για το τέλος παρεπιδημούντων εκθέσαμε αναλυτικά τις απόψεις μας χθες. Προφανώς πιεστήκατε από εμπλεκόμενα, κύριε Υπουργέ, μεγάλα συμφέροντα, γι’ αυτό δεν υιοθετήσατε και την άποψη της ΚΕΔΕ, η οποία εδώ και πάρα πολύ καιρό ισχυρίζεται ότι θα έπρεπε να είναι μέχρι 2%.

Στο άρθρο 38 για την πρόσθετη οικονομική ενίσχυση προς τους δήμους και κάτω από το βάρος της κριτικής μας για την οικονομική ασφυξία στην οποία έχετε οδηγήσει την αυτοδιοίκηση, επιχειρήσατε μια πολιτική λαθροχειρία χθες στην ομιλία σας, κύριε Υπουργέ.

Όχι, κύριε Υπουργέ, σαφώς και δεν είναι το ίδιο πράγμα η κάλυψη ληξιπρόθεσμων οφειλών των δήμων σε τρίτους με την οικονομική ενίσχυση για την κάλυψη άμεσων λειτουργικών αναγκών και αντί των δύο δόσεων που ζητάει η ΚΕΔΕ, περίπου 240 εκατομμύρια δηλαδή, παρέχετε μόνο 10 εκατομμύρια και 8 εκατομμύρια αντίστοιχα στις περιφέρειες.

Υποστηρικτές της Κυβέρνησής σας είναι η πλειοψηφία των μελών της ΚΕΔΕ. Δεν είναι ΣΥΡΙΖΑ, κύριε Υπουργέ, το γνωρίζετε. Τώρα πώς συμβαίνει εμείς να υιοθετούμε τις προτάσεις των δημάρχων και της ΚΕΔΕ και εσείς να τις απορρίπτετε, πρέπει να το δούμε και με την ΚΕΔΕ αλλά και με εσάς.

Στο τρίτο μέρος συμπεριλαμβάνετε για μια ακόμη φορά -αναρωτιέμαι πόσες αλλαγές έχετε κάνει από το 2021- διατάξεις για την ευζωία των ζώων συντροφιάς. Ποια ευζωία; Κακοζωία θα έπρεπε να την αποκαλούμε, κύριε Υπουργέ. Αναφέρθηκα αναλυτικά χθες υιοθετώντας και μεταφέροντας τις απόψεις των κτηνιάτρων και των φιλοζωικών σωματείων που εξακολουθούν να είναι αντίθετοι στις δήθεν βελτιωτικές διατάξεις σας. Θεωρούν μάλιστα ότι απλά ξοδεύετε δημόσιο χρήμα και χρόνο. Έχουν καταγραφεί, δεν θα τα επαναλάβω.

Το άρθρο 53 για τα προσόντα του νέου Διοικητή της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας -και εδώ προσπερνώ άλλα άρθρα στα οποία αναφέρθηκα στις επιτροπές για την οικονομία του χρόνου- είναι απλά σκανδαλώδες και δικαιολογεί απόλυτα την αρνητική στάση μας επί της αρχής στην ψήφιση του νομοσχεδίου σας.

Μην επιχειρείτε να μας πείσετε ότι είναι αθώα η διάταξη και όχι φωτογραφική. Είναι σαφές ότι η Κυβέρνηση, δηλαδή το Μέγαρο Μαξίμου για να ακριβολογούμε, έχει καταλήξει και στο πρόσωπο και στα απαιτούμενα προσόντα. Να θυμίσω μόνο ότι η Αρχή έμεινε ακέφαλη για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα, όσο η Κυβέρνηση ήταν σε αναζήτηση του νέου ή της νέας εκλεκτού ή εκλεκτής της. Αν αυτός ή αυτή δεν ανταποκρίνονται στα κριτήρια του νόμου, κανένα πρόβλημα, αλλάζουμε τα κριτήρια. Το έχετε άλλωστε αυτό πράξει κατ’ επανάληψη και με την ΕΥΠ και με τον κ. Κοντολέοντα, αλλά και σε πολλές άλλες περιπτώσεις. ?λλωστε με αντίστοιχα φωτογραφικά κριτήρια είχατε διενεργήσει και την προηγούμενη προκήρυξη.

Τέλος, στο άρθρο 57 για την κινητικότητα ή μάλλον για την κατάργηση της κινητικότητας για τους εκπαιδευτικούς και εδώ χθες επιχειρήσατε να δώσετε μια εικόνα που δεν είναι ακριβής.

Δεν είναι η κινητικότητα των εκπαιδευτικών ο λόγος για τον οποίο τα σχολεία μας, κύριε Υπουργέ, πάσχουν από πάγια υποστελέχωση. Ξεπερνώ τον πανηγυρισμό σας για την κάλυψη των δέκα χιλιάδων θέσεων όταν οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί ανέρχονται στις πενήντα χιλιάδες. Ειρωνεία δεν είναι;

Ας είμαστε λοιπόν πολιτικά ειλικρινείς και ας παραδεχτούμε ότι ο μόνος λόγος είναι η κυβερνητική επιλογή να απαξιώσει και να αφαιμάξει τη δημόσια παιδεία με τον ίδιο τρόπο που το έχει κάνει στη δημόσια υγεία. Αφαίμαξη από πόρους και προσωπικό. Με λύσεις τύπου συγχωνεύσεις τμημάτων, υπερπληθυσμό στις τάξεις και τώρα κατάργηση των αποσπάσεων και των μετατάξεων για τους εκπαιδευτικούς, θέλετε να λύσετε το πρόβλημα; Προσλάβετε λοιπόν αν θέλετε να το λύσετε μόνιμους δασκάλους και καθηγητές και διορίστε όλους τους αναπληρωτές. Όμως, θα μπορούσατε να μεριμνήσετε τουλάχιστον, κύριε Υπουργέ, και να υιοθετήσετε την πρότασή μας για τους εκπαιδευτικούς με διαπιστωμένα από ΚΕΠΑ σοβαρά προβλήματα υγείας, των ίδιων ή των μελών και των οικογενειών τους. Έχουμε χρόνο μέχρι τη λήξη της συνεδρίασης και την ψηφοφορία να το κάνετε. Το κάνατε, κύριε Υπουργέ, χθες με την αλλαγή στο άρθρο 17, την άρση δηλαδή των περιορισμών για τους δημοτικούς αστυνομικούς και νομίζω ότι σωστά πράξατε, το χειροκροτήσαμε κιόλας.

Έχετε λοιπόν πάλι, τον χρόνο να ενσωματώσετε αυτές τις προτάσεις μας σε επιμέρους διατάξεις και να μας δώσετε εξηγήσεις σε όλα τα θέματα που έθιξα στην ομιλία μου.

Σε κάθε περίπτωση όμως, οι ενστάσεις μας στη δομή και τη φιλοσοφία του νομοσχεδίου είναι τόσο σημαντικές ώστε να το καταψηφίζουμε επί της αρχής και εννοείται ότι φυσικά θα υπερψηφίσουμε τις θετικές διατάξεις.

Ευχαριστώ πολύ.