Γιώτα Πούλου: Η κυβέρνηση αδιαφορεί για τα προβλήματα που προκάλεσε η κατάργηση των σχολικών επιτροπών
Η βουλευτής Γιώτα Πούλου καταγγέλλει την κυβέρνηση για αδιαφορία σχετικά με τα προβλήματα που προκάλεσε η κατάργηση των σχολικών επιτροπών. Σύμφωνα με τις καταγγελίες της εκπαιδευτικής κοινότητας, η αλλαγή αυτή έχει οδηγήσει σε οικονομική ασφυξία τα σχολεία και σε διαχειριστικό αδιέξοδο τους Δήμους. Με νέα ερώτηση στη Βουλή, ζητά άμεσες λύσεις, κατηγορώντας τα αρμόδια υπουργεία για γραφειοκρατική αδράνεια.
Αναλυτικά το δελτίο τύπου της κας Πούλου:
Όπως επιβεβαιώνουν οι καταγγελίες της εκπαιδευτικής κοινότητας, επαληθεύονται πλήρως οι φωνές που αντιδρούσαν εξ αρχής και προέβλεπαν ότι η κατάργηση των σχολικών επιτροπών θα οδηγήσει σε διαχειριστικό αδιέξοδο τους Δήμους και σε οικονομική ασφυξία τα σχολεία.
Οι διευθυντές των σχολείων επιβαρύνθηκαν με χρονοβόρες διαδικασίες για την προμήθεια βασικών αναλώσιμων και για την εκτέλεση ακόμα και μικροεπισκευών που η υλοποίηση τους επείγει. Ο γραφειοκρατικός συγκεντρωτισμός στους Δήμους και η ανεπαρκής προετοιμασία και στελέχωση για την διεκπεραίωση των επιπλέον αρμοδιοτήτων έχει ως αποτέλεσμα τα σχολεία να αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις στη διεκπεραίωση των οικονομικών αιτημάτων και στην εκταμίευση των κονδυλίων που τους αναλογούν. Χαρακτηριστικά, καθυστερεί ακόμα και η λήψη των πάγιων πληρωμών που χρησιμοποιούνται για καθημερινές ανάγκες, είδη καθαριότητας, υλικά γραφείου και άλλες βασικές προμήθειες.
H Ερώτηση όπως κατατέθηκε:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους κ.κ. Υπουργούς Εσωτερικών & Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
ΘΕΜΑ «Η κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών έχει επιφέρει σοβαρή δυσκολία στην καθημερινή λειτουργία των σχολικών μονάδων καθώς η χρηματοδότηση τους προϋποθέτει χρονοβόρες πολύπλοκες γραφειοκρατικές διαδικασίες».
Με την υπ’ αριθμ 5/07-10-24 Ερώτησή μου προς τους κ.κ. Υπουργούς Εσωτερικών και Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού επεσήμανα τις σοβαρές δυσλειτουργίες σε σχολεία και δήμους μετά την κατάργηση των σχολικών επιτροπών σε Δήμους με λιγότερες από 100 σχολικές μονάδες και τη μεταβίβαση της αρμοδιότητας κάλυψης των πάγιων και έκτακτων αναγκών απευθείας στους Δήμους από την κυβέρνηση της ΝΔ με τον ν. 5056/2023.
Επί της ως άνω Ερώτησης, υπεβλήθησαν από τα ερωτώμενα Υπουργεία οι υπ’ αριθμ. 127581/YΣ και 76490/21-11-24 Απαντήσεις, οι οποίες, ωστόσο, εν πολλοίς απλώς επανέλαβαν τα οριζόμενα στις σχετικές διατάξεις και κανονιστικές πράξεις, καταγράφοντας τα ποσά -ήδη γνωστά- που έχουν διατεθεί ως ενίσχυση στους Δήμους. Πλην όμως, δεν υπήρξε απάντηση στην ουσία της Ερώτησης, που δεν ήταν άλλη από την άμεση και επείγουσα αντιμετώπιση των προβλημάτων και των δυσλειτουργιών που έχουν προκύψει σε εκατοντάδες σχολικές μονάδες, η επαρκής υποστήριξη του Δημόσιου Σχολείου, ώστε να μην αναζητούνται λύσεις σε χορηγίες ιδιωτών και, εν τέλει, η επαναφορά των σχολικών επιτροπών, καθώς το σύστημα μετά την κατάργησή τους δεν λειτούργησε ποτέ.
Εξάλλου, στο χρονικό διάστημα που μεσολάβησε, έχουν επιβεβαιωθεί πλήρως οι αντιδράσεις και σοβαρές επισημάνσεις που υπήρξαν εξ αρχής από την εκπαιδευτική κοινότητα για τις δυσκολίες που θα επιφέρει η νομοθετική αυτή ρύθμιση με σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις στην εύρυθμη λειτουργία των σχολείων. Οι φωνές που αντιδρούσαν και προέβλεπαν ότι η χωρίς ανάλογη προετοιμασία κατάργηση των σχολικών επιτροπών θα οδηγήσει σε γραφειοκρατικό συγκεντρωτισμό και διαχειριστικό αδιέξοδο τους Δήμους και σε οικονομική ασφυξία τα σχολεία επαληθευτήκαν.
Τα προβλήματα και τα φαινόμενα δυσλειτουργίας όχι μόνο δεν έχουν λυθεί, αλλά έχουν πολλαπλασιαστεί, καθώς η κοινότητα των εκπαιδευτικών καταγγέλλει ότι:
Οι προβλεπόμενες διαδικασίες αύξησαν την γραφειοκρατία, επιφορτίζοντας δυσανάλογα τους Διευθυντές, πέραν των παιδαγωγικών τους καθηκόντων, με πολύ χρονοβόρες και πολύπλοκες διαδικασίες για την προμήθεια βασικών αναλώσιμων και για την εκτέλεση ακόμα και μικροεπισκευών που η υλοποίηση τους επείγει.
Ο γραφειοκρατικός συγκεντρωτισμός στους Δήμους και η ανεπαρκής προετοιμασία και στελέχωση για την διεκπεραίωση των επιπλέον αυτών αρμοδιοτήτων έχει ως αποτέλεσμα τα σχολεία να αντιμετωπίζουν μεγάλες καθυστερήσεις στην διεκπεραίωση των οικονομικών αιτημάτων τους και στην εκταμίευση των κονδυλίων που τους αναλογούν.
Υπάρχουν σοβαρές καθυστερήσεις ακόμα και στη λήψη των πάγιων πληρωμών, που χρησιμοποιούνται για τις καθημερινές ανάγκες, όπως είδη καθαριότητας, υλικά γραφείου και άλλες βασικές προμήθειες.
Ο μηχανισμός αυτός δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να αντεπεξέλθει στην εκρηκτική καθημερινή λειτουργία των σχολικών μονάδων σε πραγματικό χρόνο. Αναπόφευκτα τα σχολεία οδηγούνται στην τακτική εξεύρεσης χορηγών, την οικονομική συνεισφορά των γονέων, των συλλόγων τους και των εκπαιδευτικών, με τελικό αποτέλεσμα την περαιτέρω υποβάθμιση του ρόλου της κρατικής χρηματοδότησης, με πιο δυσοίωνο σενάριο την αδυναμία κάλυψης των σχολικών αναγκών.
Τα σχολεία δυσκολεύονται να αντιμετωπίσουν καθημερινές ανάγκες ή έκτακτες βλάβες (π.χ. επισκευές, συντήρηση υποδομών), καθώς δεν υπάρχει άμεσο όργανο διαχείρισης. Σχολεία σε απομακρυσμένες περιοχές συχνά έχουν υποδομές που απαιτούν ειδική συντήρηση λόγω παλαιότητας ή αντίξοων καιρικών συνθηκών. Οι σχολικές επιτροπές μπορούσαν να ανταποκριθούν άμεσα, οργανώνοντας μικρές επισκευές ή συντηρήσεις χωρίς την ανάγκη για χρονοβόρες διαδικασίες μέσω δήμων ή περιφερειών. Σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών (π.χ. πλημμύρες, σεισμοί) ή βανδαλισμών, οι σχολικές επιτροπές είχαν τη δυνατότητα να κινητοποιηθούν γρήγορα για να αντιμετωπίσουν ζημιές ή να υποστηρίξουν το σχολείο.
Εξάλλου, με την κατάργηση των σχολικών επιτροπών, τα σχολεία εξαρτώνται πλήρως από τους πόρους του δήμου. Αυτό ευνοεί τα σχολεία σε πλουσιότερους δήμους που έχουν περισσότερα κονδύλια. Αφήνει τα σχολεία σε φτωχότερες περιοχές χωρίς επαρκή υποστήριξη.
Επισημαίνονται οι λειτουργικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι σχολικές μονάδες του Δήμου Λεβαδέων, οι οποίες είναι εξόχως ενδεικτικές της απογοητευτικής κατάστασης που επικρατεί στις περισσότερες σχολικές μονάδες όχι μόνο της περιφερειακής ενότητας Βοιωτίας, αλλά σε όλη τη χώρα:
1. Πάγια προκαταβολή: Η πάγια προκαταβολή για την κάλυψη βασικών λειτουργικών αναγκών δεν έχει δοθεί ακόμα στα σχολεία.
2. Δυσλειτουργία με συνεργάτες του Δήμου: Ο Δήμος διαθέτει μόνο έναν ηλεκτρολόγο και έναν υδραυλικό για να καλύψουν τις ανάγκες των 50 σχολείων της περιοχής (Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης). Όταν παρουσιαστούν στοιχειώδεις βλάβες στις υποδομές, οι διευθυντές αναγκάζονται να τις θέσουν εκτός λειτουργίας και οι επισκευές γίνονται με μεγάλη καθυστέρηση.
3. Συντηρήσεις: Η συντήρηση των καλοριφέρ ξεκίνησε μετά τις 10 Νοεμβρίου, προκαλώντας σημαντικές καθυστερήσεις για τα 50 σχολεία. Επίσης, πολλές φορές οι ανάδοχοι αρνούνται να προχωρήσουν σε επισκευές, καθώς δεν έχουν πληρωθεί ακόμα.
4. Λογαριασμοί ΔΕΥΑΛ και Ρεύματος: Παρά το γεγονός ότι η καταβολή των λογαριασμών για την ύδρευση και το ρεύμα είναι ευθύνη του Δήμου, οι διευθυντές των σχολείων πρέπει να στέλνουν διαβιβαστικά, για να εγκριθούν και να προχωρήσει η πληρωμή.
5. Προϋπολογισμός: Οι διευθυντές των σχολείων δεν γνωρίζουν ακόμα πόσα χρήματα δικαιούνται από τον προϋπολογισμό του Δήμου, γεγονός που δημιουργεί ανασφάλεια στη διαχείριση των κονδυλίων.
6. Ανάθεση προμηθευτών: Υπάρχουν παράπονα από επαγγελματίες, καθώς η ανάθεση προμήθειας κάθε είδους από συγκεκριμένους προμηθευτές έχει προκαλέσει δυσαρέσκεια στην αγορά, ενώ παλαιότερα οι διευθυντές μπορούσαν να προμηθεύονται τα υλικά τους από περισσότερους προμηθευτές.
7. Φαρμακευτικό υλικό: Στα 50 σχολεία του Δήμου δόθηκαν συνολικά 900 ευρώ για την αγορά φαρμακευτικού υλικού, πράγμα που σημαίνει ότι κάθε σχολείο έλαβε μόλις 18 ευρώ. Το ποσό αυτό είναι εξαιρετικά περιορισμένο για να καλύψει τις ανάγκες των σχολείων, που περιλαμβάνουν βασικά είδη πρώτης ανάγκης για την υγιεινή και ασφάλεια των μαθητών.
Επειδή, η δυσλειτουργική, συγκεχυμένη και προβληματική κατάσταση που επικρατεί στις σχολικές μονάδες μετά την κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών τις έχει οδηγήσει σε οικονομική ασφυξία και αδυναμία λειτουργίας ακόμα και για τα στοιχειώδη ζητήματα καθημερινότητας υποβαθμίζοντας την δημόσια παιδεία και ενισχύοντας τις κοινωνικές ανισότητες.
Επειδή, η περαιτέρω μείωση των δαπανών για τα λειτουργικά και επισκευαστικά έξοδα των σχολείων έρχεται σε πλήρη ευθυγράμμιση με τον νόμο 4823/2021 και τις διατάξεις του που διευκολύνουν την εισαγωγή ιδιωτών χορηγών στα σχολεία αλλά και επιχειρηματικών δράσεων γι’ αυτά, καταργώντας το ρόλο και την συνταγματική υποχρέωση του κεντρικού κράτους για τη διασφάλιση της δημόσιας παιδείας και προωθώντας την μπορευματοποίηση της.
Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
1. Προτίθενται να προχωρήσουν στην αναστολή εφαρμογής του ν. 5056/2023 και να ανασυγκροτήσουν τις σχολικές επιτροπές, παρέχοντάς τους τα μέσα ώστε να ανταποκριθούν στο έργο τους με αποτελεσματικότητα;
2. Σε ποιες ενέργειες αναθεώρησης και τροποποίησης του ισχύοντος νομοθετικού και κανονιστικού πλαισίου προτίθενται να προβούν άμεσα, ώστε να καθοριστεί ένα σαφές θεσμικό πλαίσιο χρηματοδότησης και προμήθειας του απαραίτητου υλικοτεχνικού εξοπλισμού των σχολικών μονάδων που να διασφαλίζει ότι θα καλύπτεται έγκαιρα το σύνολο των αναγκών τους χωρίς περιττές και χρονοβόρες διαδικασίες;
3. Προτίθεται η Κυβέρνηση να προβεί σε σημαντική αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης των σχολικών μονάδων και στη κάλυψη άμεσα από το κράτος των βασικών λειτουργικών λειτουργιών των σχολικών μονάδων (π.χ. πετρέλαιο, ρεύμα, νερό, τηλέφωνο), τη στιγμή που όλα τα κόστη που σχετίζονται με την καθημερινή λειτουργία τους έχουν ακριβύνει σημαντικά;
4. Προτίθενται να προβούν και σε ποιες, συγκεκριμένα, ενέργειες που θα ακυρώνουν την αναγκαιότητα οι σχολικές μονάδες να αναζητούν χορηγούς, προκειμένου να καλύπτουν όλες τις δαπάνες τους, ώστε να διασφαλισθεί ο συνταγματικά κατοχυρωμένος χαρακτήρας της παιδείας ως δημόσιο αγαθό που προάγει την εξάλειψη της κοινωνικών ανισοτήτων;
5. Προτίθενται να προχωρήσουν στην άμεση εκπόνηση και υλοποίηση ενός προγράμματος επισκευών σχολικών κτιρίων και αγοράς νέου εξοπλισμού και υλικοτεχνικής υποδομής με βάση τις πραγματικές ανάγκες των σχολείων;
6. Ειδικότερα όσον αφορά τα προβλήματα που καταγράφονται στις σχολικές μονάδες της περιφερειακής ενότητας Βοιωτίας, σε ποιες ενέργειες προτίθενται να προβούν, σε συνεργασία με τις αρμόδιες δημοτικές αρχές, για την άμεση αντιμετώπισή τους;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Πούλου Παναγιού (Γιώτα)
Αυλωνίτης Αλέξανδρος - Χρήστος
Μάλαμα Κυριακή
Τζάκρη Θεοδώρα
Χρηστίδου Ραλλία
`Αλλα άρθρα του/της Σπύρος Πέππας
Αναβάθμιση σχολικών υποδομών σε Δίστομο - Αράχωβα και Στείρι από τη METLEN
Η METLEN Energy & Metals υλοποίησε ένα εκτεταμένο έργο αναβάθμισης σχολικών υποδομών στον Δήμο Διστόμου - Αράχοβας - Αντίκυρας, επενδύοντας...
Γιάννης Σαρακιώτης για την 6η αλλαγή Διοίκησης στον ΟΠΕΚΕΠΕ: «Κύριε Τσιάρα, να τις εκατοστίσετε!!!»
Ο Βουλευτής Φθιώτιδας Γιάννης Σαρακιώτης στηλιτεύει την 6η αλλαγή Διοίκησης στον ΟΠΕΚΕΠΕ μέσα σε έξι χρόνια, καταλογίζοντας ευθύνες στην...
Ευλογία Βασιλόπιτας σε σχολεία της Βοιωτίας και στη ΜΓΑΠ
Ο Μητροπολίτης Γεώργιος, ευλόγησε τη βασιλόπιτα σε σχολεία της Βοιωτίας και στη Μοίρα Γενικών Αποθηκών Πυρομαχικών στο Βαθύ Αυλίδος.
Τοποθέτηση του Ιατρικού Συλλόγου Θήβας στο Περιφερειακό Συνέδριο της Ελληνικής Καρδιολογικής Εταιρείας που πραγματοποιήθηκε στην Θήβα
Ο Ιατρικός Σύλλογος Θήβας τοποθετήθηκε στο Περιφερειακό Συνέδριο της Ελληνικής Καρδιολογικής Εταιρείας, που πραγματοποιήθηκε στη Θήβα...
Νέα Κοινωνική Λειτουργός στο Δήμο Λεβαδέων
Νέα Κοινωνική Λειτουργός ανέλαβε καθήκοντα στο Δήμο Λεβαδέων, ενισχύοντας το Κέντρο Κοινότητας και την Κινητή Μονάδα του.
Δράσεις Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του ΦοΔΣΑ Στερεάς Ελλάδας στο Εσπερινό Γυμνάσιο με Λυκειακές Τάξεις Θήβας
Το Εσπερινό Γυμνάσιο με Λυκειακές Τάξεις Θήβας συμμετείχε σε περιβαλλοντικές δράσεις στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Μείωσης Αποβλήτων...
Το λογιστήριο στο κινητό σας με την εφαρμογή myDATAapp
Από σήμερα, οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι επιχειρήσεις μπορούν να εκδίδουν και να διαβιβάζουν τα τιμολόγια και τις αποδείξεις τους απευθείας...
Γιώργος Μουλκιώτης: Ως πότε θα παραδίδονται οι συγκεντρώσεις των πολιτών στο έλεος των κουκουλοφόρων;
Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Γιώργος Μουλκιώτης, κατηγορεί την κυβέρνηση για αδράνεια στην αντιμετώπιση των επιθέσεων...
Μέχρι την Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου θα διαρκέσουν οι Χειμερινές εκπτώσεις 2025
Οι χειμερινές εκπτώσεις του 2025 ξεκίνησαν τη Δευτέρα, 13 Ιανουαρίου, και θα διαρκέσουν έως την Παρασκευή, 28 Φεβρουαρίου.