ΑρχικήΕιδήσειςΒοιωτίαΓιώτα Πούλου: «Η οριζόντια απαγόρευση στάθμευσης αυτοκινούμενων τροχόσπιτων πλήττει τον τουρισμό και τους πολίτες»

ΒΟΙΩΤΙΑ

#TAGS: Γιώτα Πούλου 

Γιώτα Πούλου: «Η οριζόντια απαγόρευση στάθμευσης αυτοκινούμενων τροχόσπιτων πλήττει τον τουρισμό και τους πολίτες»

Γιώτα Πούλου: «Η οριζόντια απαγόρευση στάθμευσης αυτοκινούμενων τροχόσπιτων πλήττει τον τουρισμό και τους πολίτες»

Τρίτη, 13 Μαΐου 2025

Γιώργος Πέππας

Η Βουλευτής του νομού Βοιωτίας, κ. Γιώτα Πούλου, κατέθεσε Ερώτηση στη Βουλή των Ελλήνων, την οποία συνυπογράφων οι ανεξάρτητοι Βουλευτές, μέλη του Κινήματος Δημοκρατίας, προς τον Υπουργό Τουρισμού και Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με θέμα «Αδικαιολόγητη και βλαπτική για τον τουρισμό η οριζόντια απαγόρευση στη στάθμευση αυτοκινούμενων τροχόσπιτων σε κοινόχρηστους χώρους».

Η κ. Πούλου ανέφερε πως η πρόσφατη διάταξη του άρθρου 27 παρ. 2 του ν. 5170/2025, που απαγορεύει οριζόντια τη στάθμευση αυτοκινούμενων τροχόσπιτων σε όλους τους κοινόχρηστους χώρους, ακόμα και χώρους ελεύθερης στάθμευσης, προκαλεί σοβαρές αντιδράσεις, τονίζοντας στη συνέχεια ότι «Η απαγόρευση, αντίθετη με τις πρακτικές σε χώρες όπως η Γερμανία, η Ιταλία και η Ισπανία, όπου η στάθμευση επιτρέπεται υπό προϋποθέσεις, πλήττει τον ελληνικό και διεθνή τουρισμό. Πάνω από 50.000 αυτοκινούμενα επισκέπτονται ετησίως την Ελλάδα, ενισχύοντας τις τοπικές οικονομίες, ενώ αντίστοιχος αριθμός Ελλήνων τα χρησιμοποιεί για εγχώριες εκδρομές. Η έλλειψη υποδομών, όπως camper stops, καθιστά τη ρύθμιση ακόμη πιο προβληματική, αποθαρρύνοντας τουρίστες και περιορίζοντας την ελευθερία κίνησης των Ελλήνων κατόχων.»

 ΕΡΩΤΗΣΗ

ΠΡΟΣ: Α. Την κ. Υπουργό Τουρισμού

Γ. Τον κ. Υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας

Θέμα: «Αδικαιολόγητη και βλαπτική για τον τουρισμό η οριζόντια απαγόρευση στη στάθμευση αυτοκινούμενων τροχόσπιτων σε κοινόχρηστους χώρους»

Με το άρθρο 27 παρ. 2 του πρόσφατα ψηφισθέντος νόμου 5170/2025 προβλέπεται η απαγόρευση στάθμευσης, μεταξύ άλλων, και των αυτοκινούμενων τροχόσπιτων σε αρχαιολογικούς χώρους, αιγιαλούς, παραλίες, παρυφές δημόσιων δασών και εν γένει κοινόχρηστους χώρους. Η ρύθμιση αυτή ήρθε αιφνιδιαστικά, χωρίς προηγούμενη ενημέρωση ή διαβούλευση με τους εμπλεκομένους φορείς και με την κοινωνία των πολιτών, παρά τις σοβαρές συνέπειες που επιφέρει.

Τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα, σύμφωνα με την Οδηγία 2007/46/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, κατατάσσονται στην κατηγορία Μ, δηλαδή είναι επιβατηγά Ι.Χ. οχήματα, με αντίστοιχα δικαιώματα και υποχρεώσεις. Καταβάλλουν τέλη κυκλοφορίας, ασφαλίζονται, υπόκεινται σε ελέγχους ΚΤΕΟ και επιβαρύνονται με τεκμήρια διαβίωσης και φόρους πολυτελείας, όπως κάθε άλλο Ι.Χ. Η νέα διάταξη ουσιαστικά εξισώνει τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα με τα ρυμουλκούμενα, περιορίζοντας τη δυνατότητα στάθμευσής τους σε κοινόχρηστους χώρους – δυνατότητα που έως σήμερα τους αναγνωριζόταν.

Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η στάθμευση και η διανυκτέρευση σε αυτοκινούμενα τροχόσπιτα διέπεται κυρίως από εθνικές και τοπικές νομοθεσίες, καθώς δεν υπάρχει ενιαία ευρωπαϊκή οδηγία που να ρυθμίζει το θέμα. Ωστόσο λαμβάνοντας υπόψη τις πρακτικές που ισχύουν σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπως η Γερμανία, η Ιταλία και η Ισπανία, διαπιστώνεται ότι η στάθμευση και η διανυκτέρευση σε αυτοκινούμενα τροχόσπιτα επιτρέπονται, υπό κάποιες συγκεκριμένες προϋποθέσεις, με κριτήριο την προστασία του περιβάλλοντος και τη ρύθμιση της τουριστικής δραστηριότητας. Κατά κανόνα οι κανονισμοί αυτοί

επιτρέπουν τη στάθμευση σε δημόσιους χώρους, εφόσον δεν επεκτείνεται ο χώρος διαμονής εκτός του οχήματος και τηρούνται οι τοπικοί περιορισμοί. Σε άλλες περιπτώσεις, όπως σε κάποιες περιοχές της Ισπανίας έχουν επιβληθεί χρονικοί περιορισμοί στη στάθμευση αυτοκινούμενων σε δημόσιους χώρους (π.χ. μέγιστη διάρκεια 48 ή 72 ώρες).

Είναι εύλογη η απαγόρευση των αυτοκινούμενων τροχόσπιτων σε αρχαιολογικούς χώρους και σε παρυφές δασών αλλά αδικαιολόγητη και βλαπτική η πλέον αυστηρότερη προσέγγιση της Ελλάδας σε σύγκριση με τις πρακτικές που ισχύουν σε άλλες χώρες της ΕΕ, απαγορεύοντας οριζόντια την στάθμευση σε κοινόχρηστους χώρους χωρίς να τίθενται τεκμηριωμένα κριτήρια, όροι και προϋποθέσεις.

Για του λόγου το αληθές και το οξύμωρο των διατάξεων, ενδεικτικά η Ελληνική Λέσχη Αυτοκινούμενων Τροχόσπιτων κατήγγειλε ότι στις 22 Απριλίου στο Κρίθι Ακράτας Αχαΐας, 3 αυτοκινούμενα – μέλη της δέχθηκαν πρόστιμο ύψους 300€ από την Τροχαία Ακράτας, διότι είχαν σταθμεύσει σε χώρο ελεύθερης στάθμευσης (πάρκινγκ) χωρίς φυσικά να έχουν απλώσει σκίαστρα, καρέκλες κλπ. Το αστυνομικό όργανο που διενήργησε τον έλεγχο θεώρησε ότι δυνάμει του προαναφερθέντος νόμου απαγορεύεται ολικά η στάθμευση σε όλους τους κοινόχρηστους χώρους, άρα και στο χώρο ελεύθερης στάθμευσης! Επισημαίνεται ότι δεν υπήρχε σχετική απαγορευτική πινακίδα.

Το μέτρο αυτό πλήττει όχι μόνο τους Έλληνες κατόχους τέτοιων οχημάτων, αλλά και τον τουρισμό εν γένει, αφού λειτουργεί αποτρεπτικά για ξένους επισκέπτες που ταξιδεύουν με αυτοκινούμενα στην Ελλάδα και με δεδομένο ότι αποτελεί ιδιαίτερα δημοφιλές είδος τουρισμού για πολλούς Ευρωπαίους τουρίστες.

Συγκεκριμένα, πάνω από 50.000 αυτοκινούμενα ετησίως επισκέπτονται τη χώρα μας από την Ευρώπη, τα οποία ενισχύουν τις τοπικές επιχειρήσεις ανά την Ελλάδα. Αντίστοιχο μέγεθος αφορά και τον εγχώριο περιηγητικό τουρισμό και τα μέλη της Ελληνική Λέσχη Αυτοκινούμενων Τροχόσπιτων τα οποία εκδράμουν καθ’ όλη της διάρκεια του έτους. Παράλληλα, η χώρα μας εξακολουθεί να μην διαθέτει στοιχειώδεις υποδομές εξυπηρέτησης των αυτοκινούμενων (camper stops), όπως συμβαίνει σε όλες σχεδόν τις υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε., γεγονός που καθιστά τη συγκεκριμένη ρύθμιση ακόμη πιο δυσμενή.

Επειδή, εντείνεται η ανησυχία για ενδεχόμενη εξυπηρέτηση συγκεκριμένων επιχειρηματικών συμφερόντων αντί της προάσπισης της πολυμορφίας και της ελευθερίας μετακίνησης στον τουρισμό,

Επειδή, η ρύθμιση όχι μόνο αποθαρρύνει την εγχώρια χρήση αυτοκινούμενων, αλλά πλήττει και την εικόνα της Ελλάδας ως προορισμού φιλικού προς τον τουρισμό με αυτοκινούμενα (camper), τη στιγμή που άλλες ευρωπαϊκές χώρες ενθαρρύνουν τη χρήση τέτοιων οχημάτων μέσω ειδικών χώρων στάθμευσης, αποχέτευσης και ανεφοδιασμού (camper stops).

Επειδή, καθιστά άχρηστα τα αυτοκινούμενα των Ελλήνων, καθώς ουσιαστικά τους απαγορεύει να κυκλοφορούν, διότι δεν θα μπορούν να σταθμεύσουν παρόλο που καταβάλλουν τέλη κυκλοφορίας, ασφαλίζονται, υπόκεινται σε ελέγχους ΚΤΕΟ και επιβαρύνονται με τεκμήρια διαβίωσης και φόρους πολυτελείας, όπως κάθε άλλο Ι.Χ.

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί

1. Ποια ανάγκη ή σκοπιμότητα υπαγόρευσε την ένταξη της συγκεκριμένης διάταξης στο άρθρο 27 του ν. 5170/2025 με τόσο καθολικά απαγορευτικό χαρακτήρα για την στάθμευση των αυτοκινούμενων σε όλους τους κοινόχρηστους χώρους;

2. Γιατί δεν προηγήθηκε αξιολόγηση επιπτώσεων αυτής της απαγόρευσης, ενημέρωση και διαβούλευση με τους ενδιαφερόμενους φορείς της κοινωνίας των πολιτών;

3. Προτίθεται η Κυβέρνηση να επανεξετάσει και να τροποποιήσει την εν λόγω ρύθμιση, επαναφέροντας την ισχύουσα πρόβλεψη που επέτρεπε τη στάθμευση των αυτοκινούμενων τροχόσπιτων σε κοινόχρηστους χώρους, όπως ισχύει για όλα τα Ι.Χ. οχήματα, και θέτοντας περιορισμούς και όρους, με συγκεκριμένα κριτήρια για κάθε περίπτωση, σύμφωνα με τις επικρατούσες πρακτικές στη Ευρώπη;

4. Υπάρχει πρόβλεψη για τη δημιουργία ειδικών χώρων στάθμευσης και φιλοξενίας αυτοκινούμενων (camper stops) στην Ελλάδα, ώστε να εξυπηρετούνται τόσο οι ημεδαποί όσο και οι αλλοδαποί χρήστες των οχημάτων αυτών;

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Παναγιού (Γιώτα) Πούλου

Βουλευτής Βοιωτίας

Αλέξανδρος Αυλωνίτης

Βουλευτής Κερκύρας

Θεοδώρα Τζάκρη

Βουλευτής Πέλλας

Δρ. Μιχαήλ Χουρδάκης

Βουλευτής Α' Θεσσαλονίκης

Ραλλία Χρηστίδου

Βουλευτής Β3 Τομέα Αττικής