(copyright: Pixabay)
Ανεμογεννήτριες: όταν η πραγματικότητα χαλάει το αφήγημα
Γράφει ο Στέφανος Σταμέλλος
Διαβάζουμε στην kathimerini.gr ότι «ανάμεσα στους παράγοντες που αποθάρρυναν την ανάπτυξη της αιολικής ενέργειας το 2025, ο κυριότερος ήταν το γεγονός ότι η απόδοση των υφιστάμενων αιολικών πάρκων δεν επαρκούσε για να βελτιώσει τη φήμη του κλάδου ως αξιόπιστης πηγής ενέργειας».
Η φράση αυτή, αν τη διαβάσει κανείς προσεκτικά, είναι αποκαλυπτική. Όχι μόνο για τα αιολικά, όσο και για τον τρόπο που σχεδιάστηκε και εφαρμόστηκε η ενεργειακή πολιτική. Και αυτές οι διαπιστώσεις δεν προέρχονται από το “κίνημα”, αλλά από την ίδια την αγορά.
Διότι εδώ δεν μιλάμε για κάποια ιδεολογική αντιπαράθεση ή «οπισθοδρομικές αντιστάσεις». Μιλάμε για απόδοση, αξιοπιστία και αποτελεσματικότητα. Για το αν αυτό που εγκαθίσταται μαζικά στο φυσικό περιβάλλον της χώρας πράγματι ανταποκρίνεται στον ρόλο που του αποδίδεται. Η χαμηλή ή ασυνεπής απόδοση των αιολικών σταθμών δεν είναι μυστικό. Είναι γνωστή σε επιστημονικούς κύκλους, διαχειριστές συστημάτων και ανθρώπους της αγοράς. Αυτό που αποκρύπτεται συστηματικά είναι ότι: η αιολική παραγωγή είναι στοχαστική, απαιτεί εφεδρείες από συμβατικές μονάδες, επιβαρύνει το σύστημα με κόστος εξισορρόπησης και τελικά δεν εγγυάται ενεργειακή ασφάλεια από μόνη της.
Κι όμως, πάνω σε αυτή την τεχνολογία στήθηκε ένα αφήγημα «σωτηρίας», που νομιμοποίησε υπερσυσσώρευση αδειών δεκάδες φορές πάνω από τους εθνικούς στόχους, εγκαταστάσεις σε ορεινούς όγκους και προστατευόμενες περιοχές, κοινωνικές συγκρούσεις και απαξίωση τοπικών κοινωνιών.
Το πρόβλημα λοιπόν δεν είναι ότι «δεν πείστηκε το κοινό». Το πρόβλημα είναι ότι η πραγματικότητα δεν επιβεβαίωσε την υπόσχεση. Και εδώ γεννάται το κρίσιμο ερώτημα: Αν η απόδοση των υφιστάμενων αιολικών σταθμών δεν επαρκεί για να θεμελιώσει αξιοπιστία, γιατί συνεχίζεται η ίδια πολιτική με μεγαλύτερη ένταση; Γιατί, αντί για αναθεώρηση, βλέπουμε επιμονή, επιτάχυνση και ακόμη περισσότερα κίνητρα; Η απάντηση δεν βρίσκεται στην ενεργειακή ανάγκη της χώρας. Βρίσκεται στα επενδυτικά μοντέλα, στις επιδοτήσεις, στα εγγυημένα έσοδα και στη μεταφορά ρίσκου από τις εταιρείες στην κοινωνία.
Η ενέργεια, όμως, δεν είναι πεδίο πειραματισμού ούτε χρηματοπιστωτικό προϊόν. Είναι κοινωνικό αγαθό, θεμέλιο της παραγωγής, της ανταγωνιστικότητας και της καθημερινής ζωής. Όταν η πολιτική αγνοεί την απόδοση, το σύστημα και τις κοινωνικές συνέπειες, τότε δεν μιλάμε για πράσινη μετάβαση, αλλά για πράσινη στρέβλωση. Ίσως λοιπόν η «φήμη» του κλάδου να μην πλήττεται από κακή επικοινωνία. Πλήττεται επειδή, απλά, δεν αποδίδει όσα υπόσχεται. Και αυτό είναι κάτι που καμία καμπάνια και καμία προπαγάνδα δεν μπορεί να κρύψει για πολύ.

`Αλλα άρθρα του/της Γιώργος Πέππας
Επιμελητήριο Βοιωτίας: «Αναγκαιότητα κατασκευής του έργου της οδικής παράκαμψης Αράχωβας»
Παρέμβαση προς τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών, κ. Κυριάκο Πιερρακάκη, τον Υπουργό Υποδομών...
Το Κοινωνικό Παντοπωλείο Δήμου Θηβαίων έδωσε πακέτα αγάπης σε συμπολίτες μας
Σε περισσότερες από 350 οικογένειες έδωσε πακέτα αγάπης, με είδη διατροφής πριν τις εορτές των Χριστουγέννων...
Επίσκεψη του Δημάρχου Θηβαίων στα γηροκομεία της Θήβας
Ο Δήμαρχος Θηβαίων κ. Γιώργος Αναστασίου επισκέφθηκε 24 Δεκεμβρίου 2025, παραμονές Χριστουγέννων, τα γηροκομεία ...
Δυναμική συμμετοχή του ΓΣ Πίνδαρου στον Περιφερειακό Αγώνα Ανώμαλου Δρόμου στην Αλίαρτο
Διοργανώθηκε από την ΕΑΣ-ΣΕΓΑΣ Ανατολικής Στερεάς και Εύβοιας ο Περιφερειακό Αγώνας Ανώμαλου Δρόμου...
Στον ΑΟ Πλαταιών ο προπονητής Βαγγέλης Μάγκας
Η ομάδα του ΑΟ Πλαταιών ανακοίνωσε πως ξεκίνησε την συνεργασία της με τον προπονητή κ. Βαγγέλη Μάγκα....
Οπλίτες του ΚΕΠΒ Θήβας είπαν τα κάλαντα στο γηροκομείο «Διακονία Αγάπης Θήβας»
Σε ανακοίνωση που εξέδωσε το γηροκομείο «Ι.Χ.Π. Διακονία Αγάπης Θήβας» έκανε γνωστό πως παραμονή...
Προσφορά τροφίμων και άλλων αγαθών από την ΕΛ.ΑΣ. στη Στερεά Ελλάδα
Στο πλαίσιο των εορτών των Χριστουγέννων αλλά και του νέου έτους, πραγματοποιήθηκε πανελλήνια εθελοντική...
Αυξημένη η κίνηση στην Εθνική στη Βοιωτία
Λίγο μετά τις 10.00 η αστυνομία έδωσε στην κυκλοφορία, δύο λωρίδες στην κατεύθυνση ανόδου προς Θεσσαλονίκη...








