ΑρχικήΕιδήσειςΣτερεά ΕλλάδαΣωματείο Εργαζομένων ΛΑΡΚΟ: Ξαναχτύπησε ο υπουργός του «δεν υπάρχει επενδυτής για την ΛΑΡΚΟ, φιλάκια»

ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ

#TAGS: ΛΑΡΚΟ  Σωματείο Εργαζομένων ΛΑΡΚΟ 

Σωματείο Εργαζομένων ΛΑΡΚΟ: Ξαναχτύπησε ο υπουργός του «δεν υπάρχει επενδυτής για την ΛΑΡΚΟ, φιλάκια»

Σωματείο Εργαζομένων ΛΑΡΚΟ: Ξαναχτύπησε ο υπουργός του «δεν υπάρχει επενδυτής για την ΛΑΡΚΟ, φιλάκια»

Δευτέρα, 15 Ιουλίου 2024

Σπύρος Πέππας

Σε πολιτιστική εκδήλωση στον Έξαρχο Λοκρίδας, το Σάββατο 13 Ιουλίου 2024, γυναίκες εργαζομένων της ΛΑΡΚΟ ρώτησαν τον Υπουργό Οικονομικών, Χρήστο Σταϊκούρα, για το μέλλον της εταιρείας. Ο υπουργός απάντησε ότι οι εργαζόμενοι θα απολυθούν, καθώς δεν υπάρχει επενδυτής ή σχέδιο. Η απάντηση αυτή προκάλεσε την έντονη αντίδραση των εργαζομένων, οι οποίοι κατηγορούν την κυβέρνηση για αδιαφορία και ανακοινώνουν γενική απεργία στις 17 Ιουλίου.

Ακολουθεί το δελτίο τύπου του Σωματείου Εργαζομένων ΛΑΡΚΟ:

Το Σάββατο 13/7/2024 το βράδυ σε πολιτιστικές εκδηλώσεις στον Έξαρχο Λοκρίδας, γυναίκες εργαζομένων της ΛΑΡΚΟ αντικρίζοντας τον «πατριώτη» κ. Σταϊκούρα, ρώτησαν το αυτονόητο:

«τι θα γίνει υπουργέ με την ΛΑΡΚΟ»;

Εκείνος «με πολιτικό σθένος και σοβαρότητα» τους απάντησε:

«Κάθεστε και πληρώνεστε, από Δευτέρα είστε απολυμένοι, δεν υπάρχει επενδυτής, δεν υπάρχει σχέδιο, δεν υπάρχουν προγράμματα». Ύστερα, μπήκε στο υπουργικό αυτοκίνητο που πληρώνει ο ελληνικός λαός και έφυγε.

Τσάμπα «Μάγκας» ο κ. Σταϊκούρας, γιατί:

• Οι εργαζόμενοι καθημερινά πηγαίνουμε στα πόστα μας και στις βάρδιες, φυλάμε και συντηρούμε, εκτελούνται προληπτικές εργασίες στις εγκαταστάσεις της ΛΑΡΚΟ για να μην προκληθεί βιομηχανικό ατύχημα, είναι δεκάδες οι καθημερινές επεμβάσεις που έχουν αποτρέψει ένα τέτοιο συμβάν. Ο μοναδικός που κάθεται και πληρώνεται, γυρνά με τα αυτοκίνητα της ΛΑΡΚΟ και καμαρώνει, είναι ο Διοικητικός Διευθυντής, που έγινε Διευθυντής με παρέμβαση του κ. Σταϊκούρα, επειδή είναι φίλος και παράγοντας του κ. Σταϊκούρα και της Νέας Δημοκρατίας. Μάλιστα κατά εξακολούθηση, ακόμη και κατά την διάρκεια της προσωρινής διαταγής, με παρέμβαση του κ. Σταϊκούρα έκοψε τιμολόγια παροχής υπηρεσιών σε εργολάβο συγγενή πρώτου βαθμού χωρίς απόδοση έργου.

• Το δικό του σχέδιο, της δικής του Κυβέρνησης, του δικού του κόμματος απέτυχε και κλείνει η μοναδική βιομηχανία παραγωγής σιδηρονικελίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

• ?λλα λέει ο Πρωθυπουργός, άλλα οι νόμοι και οι υπουργικές αποφάσεις, άλλα αυτός, άλλα οι άλλοι υπουργοί, άλλα τα υπηρεσιακά κλιμάκια των υπουργείων, άλλα ο προτιμητέος νέος ιδιοκτήτης, άλλα ο διαχειριστής.

?λλα ντάλλων στην κυριολεξία. Υπάρχει κάποιος σοβαρός σε αυτή την κυβέρνηση ή τελικά είναι ακυβέρνητο καράβι αυτός ο τόπος;

Έχει δίκιο ο υπουργός Σταϊκούρας;

• Αν ναι ποια η σκοπιμότητα της σύστασης της Hellenic Nickel εφόσον δεν ενδιαφέρεται;

• Δηλαδή ο Πρωθυπουργός μας έλεγε ψέματα ότι «θα βρει βιώσιμη λύση για τη ΛΑΡΚΟ και το αναλαμβάνει ο ίδιος»;

• Δηλαδή την ΚΥΑ την εξέδωσαν και την τροπολογία την ψήφισαν, μόνο και μόνο για να μπορέσουν να μας απολύσουν; Ψέμα και αυτό;

Εάν δεν έχουν κάτι να προσφέρουν σε αυτόν τον τόπο, καλύτερα να μην έρχονται. Ούτε για παραστάσεις Καραγκιόζη δεν κάνουν.

Είναι επικίνδυνοι και αδίστακτοι, αλλά δεν τους φοβόμαστε. Έχουμε την πείρα και την αυτοπεποίθηση να αντέξουμε, ενωμένοι, μέχρι την ημέρα που με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, αργά ή γρήγορα, το ένα ή το άλλο επιχειρηματικό σχήμα θα αναλάβει την διαχείριση του πλούτου της ΛΑΡΚΟ.

Είμαστε ενωμένοι και αποφασισμένοι.

Η συμμετοχή στην γενική απεργία   στις 17/07/24 και στην απεργιακή συγκέντρωση στην Πύλη του εργοστασίου της ΛΑΡΚΟ στις 10.00πμ, θα δώσει ακόμη μια απάντηση στα καραγκιοζιλίκια της κυβέρνησης!

Να μη λείψει κανείς!

Με αγωνιστικούς χαιρετισμούς

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή.

Αίτημα του Σωματείου Εργαζομένων ΛΑΡΚΟ στην Επιθεώρηση Μεταλλείων Νότιας Ελλάδας:

 

«Έκκληση να αποφύγουμε πιθανό ατύχημα ανάλογο των Τεμπών. Επείγον αίτημα επίσκεψης της υπηρεσίας σας στις εγκαταστάσεις της ΛΑΡΚΟ».

 

Κύριοι,

Από τον Φεβρουάριο του 2020 έως και σήμερα η ΓΜΜΑΕ ΛΑΡΚΟ βρίσκετε υπό το καθεστώς ειδικής διαχείρισης. Μέχρι και σήμερα στην εταιρεία τηρούντα οι κανονισμοί του ΚΜΛΕ και οι συστάσεις της υπηρεσίας σας, όπως αυτές έχουν γίνει αντικείμενο καθημερινής εκπαίδευσης και εξειδίκευσης στο προσωπικό της ΛΑΡΚΟ.

 

Στις 28/7/2022 η Κυβέρνηση, αποζημίωσε και επαναπροσέλαβε το σύνολο των εργαζομένων της ΛΑΡΚΟ. 

 

 

Η λογική αυτής της πράξης ήταν ότι μέχρι την μεταβίβαση στον νέο ιδιοκτήτη, πρέπει να εξασφαλιστεί η ασφάλεια, η συντήρηση και η φύλαξη της ΛΑΡΚΟ.

 

Στις 3/8/22 με απόφαση της Κυβέρνησης και παρά τις διαμαρτυρίες μας, διακόπηκε η παράγωγη της ΛΑΡΚΟ. Όμως επειδή το προσωπικό που παρέμεινε με σύμβαση ορισμένου χρόνου, οριακά επαρκούσε να καλύψει τις ανάγκες ασφάλειας, συντήρησης και φύλαξης της ΛΑΡΚΟ, σωστά επιλέχτηκε να παραμείνουν με σύμβαση ορισμένου χρόνου όλοι οι εργαζόμενοι (και οι εργαζόμενοι με σύμβαση έργου που καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες της ΛΑΡΚΟ). Μάλιστα, για την ενίσχυση της φύλαξης η ειδική διαχείριση σύναψε νέα σύμβαση με ανάλογη εταιρεία που για την ασφάλεια του προσωπικού της και μόνο υπό την καθοδήγηση του προσωπικού της ΛΑΡΚΟ, προσφέρει βοηθητικά και μόνο περιμετρικά   από τις εγκαταστάσεις της ΛΑΡΚΟ,   τις υπηρεσίες της.

Εντελώς ξαφνικά και έξω από τις διαβεβαιώσεις που έδινε η Κυβέρνηση ότι «θα συντηρούμε και θα φυλάμε τις εγκαταστάσεις της ΛΑΡΚΟ μέχρι την μεταβίβαση στον νέο ιδιοκτήτη» και ενώ μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα των 2 ετών τους έχουμε κοινοποιήσει και έχουν απορρίψει δεκάδες καλέσματα διαλόγου και υπομνήματα προτάσεων στην κατεύθυνση    αναπροσαρμογής επιχειρησιακού σχεδίου που να προβλέπει την ακόμη καλύτερη συντήρηση, φύλαξη και προετοιμασία επαναλειτουργίας, στις 31/3/2024 μας ανακοίνωσαν ότι στις 12/5/24 δεν θα ανανεωθούν οι συμβάσεις των εργαζομένων.

Ενώ δεν ανταποκρινόντουσαν στα επανελεγμένα καλέσματα σε διάλογο στην κατεύθυνση να εξασφαλιστεί η ασφάλεια των εγκαταστάσεων της ΛΑΡΚΟ που επηρεάζει συνολικότερα πολλά χωριά γύρω από αυτή σε 5 νόμους, αλλά και τα υποτυπώδη εργασιακά δικαιώματα, στις 26/4/2024 αναγκαστήκαμε να προσφύγουμε σε ασφαλιστικά μέτρα και αίτημα προσωρινής διαταγής μέχρι την εκδίκαση τους. Ημερομηνία εξέτασης του αιτήματος ορίστηκε η 10/5/2024.

 

Στις 10/05/2024, η Πρόεδρος του Πρωτοδικείου εξέτασε το αίτημα των σωματείων της ΛΑΡΚΟ για «προσωρινή διαταγή μέχρι την εκδίκαση των ασφαλιστικών μέτρων» που είχαμε καταθέσει και στις 13/05/2024, ενέκρινε εκδίδοντας «προσωρινή διαταγή μέχρι την εκδίκαση των ασφαλιστικών μέτρων στις 18/06/2024».

 

Στις 17/6/2024 η Κυβέρνηση κατέθεσε τροπολογία νομοθετικών ρυθμίσεων για την ΛΑΡΚΟ.

Κατά την εκδίκαση των ασφαλιστικών μέτρων στις 18/06/2024, η τοπολογία κατατέθηκε από την πλευρά της ειδικής διαχείρισης ως «ενισχυτικό ντοκουμέντο» των απολύσεων.

Στις 12/7/2024 το Πρωτοδικείο Αθηνών πατώντας στην νομοθετική ρύθμιση της Κυβέρνησης έβγαλε απόφαση απόρριψης των ασφαλιστικών μέτρων και στις 14/7/2024 η ειδική διαχείριση ανακοινώσε ότι στις 16/7/2024 όλοι οι εργαζόμενοι τις ΛΑΡΚΟ θα απολυθούν.

Μέχρι σήμερα, παρά τις εκθέσεις επικινδυνότητας που έχει λάβει η ειδική διαχείριση   από στελέχη ειδικευμένους τεχνικούς Μηχανικούς, δεν έχει υπάρξει καμία ανταπόκριση στα αιτήματα μας για ουσιαστικό διάλογο, στη βάση διασφάλισης της περιουσίας της ΛΑΡΚΟ και την αποφυγή βιομηχανικού ατυχήματος.

Απεναντίας, ο συνεργάτης της Ειδικής Διαχείρισης από την εταιρεία ILTA, κ. Λιγνός, συνοδευόμενος από στέλεχος της εταιρείας ANTIPOUTION επισκέφτηκε τις εγκαταστάσεις του εργοστασίου της Λάρυμνας για την εκπόνηση μελέτης   απομάκρυνσης καυσίμων. Εφόσον ολοκληρώθηκε η επίσκεψη, διαμαρτυρηθήκαμε για το γεγονός ότι τα σωματεία που διαθέτουν επιτροπές υγιεινής και ασφάλειας δεν ήταν καλεσμένοι να συμμετέχουν στην αναδιαμόρφωση του οποιουδήποτε σχεδίου,   ζητήσαμε να μας ενημερώσει έτσι ώστε να καταθέσουμε προτάσεις και μέχρι σήμερα δεν έχουμε λάβει καμία ενημέρωση.

Μέχρι σήμερα ευτυχώς που η προσωρινή διαταγή μέχρι την απόφαση των ασφαλιστικών μέτρων, μας κράτησε μέσα στις εγκαταστάσεις της ΛΑΡΚΟ σε εργοστάσιο και μεταλλεία.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα που μας «οδηγούν να λέμε ευτυχώς» είναι το απόγευμα της Τετάρτης 05/06/2024, όπου μετά από βραχυκύκλωμα προβολέα σε γερανογέφυρα στο εργοστάσιο της ΛΑΡΚΟ στην Λάρυμνα προκλήθηκε πυρκαγιά, οι συνέπειες της οποίας περιορίστηκαν στο ελάχιστο μετά από την επέμβαση του εξειδικευμένου προσωπικού. Το ίδιο συνέβη με την διαρροή μαζούτ, καθώς και με τις διαδοχικές ζημίες στο δίκτυο υδροδότησης του οικισμού, όπου όλα εντοπίστηκαν και αντιμετωπίστηκαν έγκαιρα από τους εργαζόμενους, διασφαλίζοντας έτσι την άμεση αποκατάσταση τους.

Το Σάββατο 13/7/2024 από βραχυκύκλωμα μετασχηματιστή στα μεταλλεία του Αγίου Ιωάννου προκλήθηκε πυρκαγιά, η οποία περιορίστηκε και έσβησε μετά την επέμβαση του ιδιόκτητου πυροσβεστικού οχήματος και των εργαζομένων της ΛΑΡΚΟ.

Ίδια εξίσου είναι η επικινδυνότητα σε όλα τα εργοτάξια της ΛΑΡΚΟ. Μέσα στο διάστημα της προσωρινής διαταγής έχουν παρθεί δεκάδες προληπτικά μέτρα ασφαλείας από τους εργαζόμενους όπως πχ, ο καθαρισμός του ταινιόδρομο 7 χιλιομέτρων στην Εύβοια, η αποστράγγιση νερών στα μεταλλεία της Βοιωτίας, της Καστοριάς και του λιγνιτωρυχείου Σερβίων Κοζάνη.

Αποδεικνύεται περίτρανα πως εάν είχαν πραγματοποιηθεί οι απολύσεις στις  12Μαΐου του 2024, αυτή τη στιγμή θα μπορούσε να είχε προκληθεί ένα βιομηχανικό ατύχημα απροσδιόριστης έκτασης με ότι αυτό συνεπάγεται γενικά για το εργοστάσιο, τις εγκαταστάσεις, αλλά και τους οικισμούς και τα χωριά τριγύρω από την ΛΑΡΚΟ.

 

Σε κάθε περίπτωση τονίζουμε ότι η κατάσταση που επικρατεί χρήζει άμεσης συζήτησης και ουσιαστικού διαλόγου και σε αυτή τη βάση τα σωματεία μας έχουν προτάσεις, που διασφαλίζουν την περιουσία της ΛΑΡΚΟ, την προοπτική επαναλειτουργίας της, τις θέσεις εργασίας και την αποφυγή βιομηχανικού ατυχήματος.

 

Η απόφαση να απολύσουν τους εργαζόμενους της ΛΑΡΚΟ, καθιστά αδύνατη την ασφάλεια των κατοίκων των περιοχών γύρω από αυτή για τους εξής λόγους:

Για να συμβεί κάτι τέτοιο και παράλληλα να εξασφαλιστεί η ασφάλεια των κατοίκων των περιοχών γύρω από αυτή, απαιτείται συνολικό σχέδιο απεγκατάστασης επικίνδυνων μονάδων , ασφαλούς μεταφοράς και φύλαξης, απορρύπανσης, διακοπή και εκτροπή ρεύματος κτλπ.

Η υλοποίηση ενός τέτοιου σχεδίου είναι χρονοβόρα και απαιτεί οπωσδήποτε την παρουσία των ειδικευμένων εργαζομένων της ΛΑΡΚΟ.

Κύριοι

Η απομάκρυνση των υπαρχόντων εκπαιδευμένων εργαζομένων από τις εγκαταστάσεις είναι ένα τρομακτικό και επικίνδυνο σενάριο που αντιβαίνει και παραβιάζει μια σειρά κανονισμούς και νομικά πλαίσια όπως :

1.    Το Εργοστάσιο και τα εργοτάξια των μεταλλείων έχει εγκεκριμένο από την Επιθεώρηση Μεταλλείων Νοτίου Ελλάδος και Επιθεώρηση Μεταλλείων Βόρειας Ελλάδας, οργανόγραμμα, το οποίο προβλέπει την ύπαρξη οργανωτικής δομής στελεχών και υπευθύνων τόσο των επιμέρους μονάδων όσο και συνολικά. Η απόλυση των εναπομεινάντων εργαζομένων καταργεί αυτόματα το οργανόγραμμα αυτό, χωρίς την έγκριση της εποπτεύουσας αρμόδιας υπηρεσίας.

2.    Ακόμη και η στελέχωση της Ασφάλειας παύει να υφίσταται αντιβαίνοντας την υπάρχουσα Νομοθεσία (Κανονισμός Μεταλλευτικών & Λατομικών Εργασιών , Νόμος 1568/85 Π.Δ. 17/96 κ.λ.π.)

3.    Παράλληλα, το προσωπικό του Εργοστασίου πχ καλύπτει και τις ανάγκες Κανονισμού Εσωτερικής Λειτουργίας από πλευράς Πολιτικής ?μυνας του Εργοστασίου Γ.Μ.Μ. Α.Ε ΛΑΡΚΟ, εγκεκριμένο από την Δ.Π.Α. Φθιώτιδας στις 11.11.2023.

4.    Τα προβλεπόμενα στην Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του συγκροτήματος Εργοστασίου Λάρυμνας της ΛΑΡΚΟ (Εσωτ. Πρωτ. Φ.783/7065/20.11.98) η οποία είχε υποβληθεί στο αρμόδιο Υπουργείο παύουν να ισχύουν με την απόλυση του προσωπικού.

5.    Ακόμη και με την τροπολογία προσθήκη που ψηφίστηκε στις 20/6/2024 και αφορά ρυθμίσεις ΛΑΡΚΟ παράγραφος. 1 άρθρο β.δ, προβλέπεται η διατήρηση της λειτουργικής κατάστασης του λιμένος Λάρυμνας, ενώ στην παρ. β.ε προβλέπεται πρόβλεψη αποφυγής περιβαλλοντικής ζημίας.

6.    Αυτή τη στιγμή για την λειτουργία του λιμένος υπάρχει εγκεκριμένο Σχέδιο Ασφαλείας Λιμενικής Εγκατάστασης σύμφωνα με τον Ν.3622/2007 με γενική αναθεώρηση 4. Στο σχέδιο αυτό προβλέπεται εμπλοκή μεγάλου μέρους του προσωπικού του Εργοστασίου.

7.    Έχει ορισθεί και εγκριθεί η θέση Υπεύθυνου Ασφαλείας Λιμενικής Εγκατάστασης ΥΑΛΕ και Αναπληρωτή ΥΑΛΕ οι οποίοι μαζί με την Διεύθυνση του Εργοστασίου αντιμετωπίζουν τα περιστατικά οποιασδήποτε κρίσης.

8.    Το παραπάνω έγγραφο έχει εγκριθεί από το Υπουργείο Ναυτιλίας –ΔΕΔΑΠΛΕ Γ’ (ΑΡ. ΠΡΩΤ. 2343.2-5/42347/2024) και το Υπουργείο Εθνικής ?μυνας και διέπεται από πρωτόκολλο εμπιστευτικότητας.

9.     Επιπλέον εμπλέκεται το Προσωπικό του Εργοστασίου στο εγκεκριμένο σχέδιο αντιρύπανσης που υπάρχει το οποίο μάλιστα συμπεριλαμβάνεται και στο ΣΑΛΕ.

 

10.Πέραν αυτών έχει ορισθεί Υπεύθυνος Τερματικού Σταθμού Μηχανικός του Εργοστασίου ο οποίος έχει δηλωθεί στις αρμόδιες Αρχές. Οι απολύσεις επομένως του Προσωπικού οδηγούν σε άμεσο σταμάτημα της λειτουργίας του λιμανιού αντιβαίνοντας στις παραπάνω παραγράφους της τελευταίας ψηφισμένης τροπολογίας.

 

 

11.Η λειτουργία του υγειονομικού σταθμού Λάρυμνας αυτή τη στιγμή υποστηρίζεται από Προσωπικό της ΛΑΡΚΟ το οποίο αναλαμβάνει την υποστήριξη των δικτύων υδροδότησης και την συντήρηση των κτιριακών εγκαταστάσεων. Επιπλέον η λειτουργία των ασθενοφόρων επί 24ώρου βάσεως εξασφαλίζεται από το Προσωπικό του Εργοστασίου. Με την απόλυση των εργαζομένων σταματά η λειτουργία των ασθενοφόρων, τα οποία τονίζουμε έχουν πολυάριθμες μηνιαίες μεταφορές και τίθεται εν αμφιβόλω η λειτουργία του υγειονομικού σταθμού καθώς σε οποιαδήποτε βλάβη δικτύων ή ζημία των κτιριακών εγκαταστάσεων θα διακόψει την λειτουργία του, παραβαίνοντας την παρ. βζ της παραπάνω τροπολογίας.

 

12.Η υδροδότηση, ηλεκτροδότηση και η συντήρηση βιολογικού καθαρισμού καθώς η διατήρηση και συντήρηση δικτύου πυρόσβεσης καθώς και σχετικών λειτουργιών που αφορούν στις πάσης φύσεως εγκατάστασης όπως προβλέπεται στην παρ.β.στ. της παραπάνω τροπολογίας εξασφαλίζεται αυτή τη στιγμή από το προσωπικό του εργοστασίου.

13.Η ηλεκτροδότηση γίνεται μετά από υποβιβασμό της υψηλής τάσης και είναι αδύνατον να γίνει μέσω του δικτύου του ΔΕΔΔΗΕ το οποίο άλλωστε για να ολοκληρωθεί (αφού γίνουν οι αποτυπώσεις μετρήσεων από ηλεκτρολόγους σε κάθε μία από τις 250 κατοικίες και γίνει κατόπιν τούτων σχετική αίτηση στον ΔΕΔΔΗΕ ευθύνη Ειδικού Διαχειριστή), θα πρέπει να περάσει μεγάλο χρονικό διάστημα (έτη).

14.Η ηλεκτροδότηση του αντλιοστασίου ύδρευσης του οικισμού ΛΑΡΚΟ καθώς και της Κοινότητας Λάρυμνας γίνεται μέσω του δικτύου του Εργοστασίου. Το χειρισμό του παραπάνω δικτύου τον εκτελεί και δύναται να τον εκτελέσει μόνο το εξειδικευμένο προσωπικό του εργοστασίου, το οποίο γνωρίζει την θέση των μηχανισμών (διακοπτικός, μετασχηματιστές κ.λπ.) καθώς και τις ιδιαιτερότητές του.

15.Επισημαίνουμε επίσης οποιοσδήποτε χειρισμός υψηλής τάσης στο δίκτυο του ΑΔΜΗΕ γίνεται κατόπιν συνεννόησής του με εξουσιοδοτημένα άτομα του Εργοστασίο.

16.Η ηλεκτροδότηση Ιατρείου, βιολογικού καθαρισμού, λιμένος και Δημοσίων Υπηρεσιών (Λιμεναρχείο – Τελωνείο) δεν προβλέπεται να γίνει από το σχέδιο του ΔΕΔΔΗΕ.

 

Επιπλέον, η «γραπτή εκτίμηση επαγγελματικού κινδύνου και εκτίμηση επικινδυνότητας» που ισχύει μέχρι σήμερα για το σύνολο των τμημάτων της ΛΑΡΚΟ, το πρώτο λαμβανόμενο μέτρο που προτείνουν είναι «διέλευση, έλεγχος και παρέμβαση μόνο από ειδικευμένα έμπειρα άτομα». Είναι χαρακτηριστικό ότι μας απαγορεύουν ρητά την μετακίνηση σε άλλο, διπλανό τμήμα ακόμη και εάν εργαζόμαστε στην ΛΑΡΚΟ για 35 συνεχόμενα έτη.

?λλωστε το ιστορικό των 80 νεκρών στις βάρδιες και εκατοντάδων σοβαρών ατυχημάτων, δεν προήρθαν τυχαία.

Τέλος, σημειώνουμε ότι η ΛΑΡΚΟ μέχρι τις 31/7/2022 όπου παρήγαγε απασχολούσε συνολικά και σε καθημερινή βάση   πάνω από 1500 άμεσα και έμμεσα (σε εργολάβους) εργαζόμενους, με τις χρονικές περιόδους των γενικών επισκευών να φτάνουν και τους 1700.

Σήμερα συνολικά οι εργαζόμενοι σε όλα τα εργοτάξια και τις διοικητικές υπηρεσίες της ΛΑΡΚΟ (και των εργολαβιών) δεν ξεπερνάμε τους 800. Αυτή η δύναμη δεν επαρκεί να βάλει την ΛΑΡΚΟ σε λειτουργία, αλλά ακόμη και στην σημερινή λειτουργική κατάσταση φύλαξης και συντήρησης, επαρκεί αδύναμα έως και καθόλου σε ορισμένα τμήματα και βάρδιες.

Χαρακτηριστικό και αντιπροσωπευτικό για όλα τα τμήματα συντήρησης είναι το παράδειγμα του τομέα ηλεκτρολογικής συντήρησης του εργοστασίου, που εξακολουθεί να ασκεί τα ίδια ή και περισσότερα καθήκοντα μετά τη διακοπή της παραγωγικής δραστηριότητας και η δύναμη των οκτώ τμημάτων που διαθέτει έχει μειωθεί δραματικά από 60 σε 20. Αυτό αποδεικνύει πως και λόγω του νευραλγικού του αντικειμένου όχι μόνο επιβάλλεται να παραμείνουν οι υπάρχοντες εργαζόμενοι αλλά πρέπει και να ενισχυθεί ο τομέας.

Επιπρόσθετο και αντιπροσωπευτικό παράδειγμα για όλα τα τμήματα παραγωγής είναι το τμήμα των Ηλεκτροκαμίνων, όπου παρά το γεγονός ότι ο βασικός σκοπός του ήταν η εξαγωγή σιδηρονικελίου, 7 απ τα 19 καθήκοντα των εργαζομένων δεν συνδέονταν αμιγώς με την παραγωγή αλλά με τη φύλαξη, τον καθαρισμό και τη συντήρηση των εγκαταστάσεων για λόγους ασφαλείας. Η μείωση που έχει υποστεί και ο τομέας παραγωγής σε προσωπικό, με τον κίνδυνο να πρέπει ακόμα και να συγχωνευτούν ή να καταργηθούν βάρδιες, επιβάλλει να συγκροτηθεί σχέδιο ενίσχυσης σε προσωπικό.

Η επίσημη εκτίμηση επαγγελματικού κινδύνου ανά τμήμα, εντοπίζει με συγκεκριμένους δείκτες (σοβαρότητας, συχνότητας κ.α.) την επικινδυνότητα ακόμα και για την διέλευση από τις εγκαταστάσεις, που σημαίνει ότι η απομάκρυνση του εκπαιδευμένου και εξειδικευμένου προσωπικού ανά τμήμα και αντικατάσταση του από εξωτερικούς εργολάβους, πέραν από ανήθικη είναι και άκρως επικίνδυνη τόσο για τους εργαζόμενους όσο και για τα χωριά γύρω από τη ΛΑΡΚΟ.

 

Εν κατακλείδι, η απομάκρυνση των εργαζομένων είναι μια πράξη άκρως επικίνδυνη τόσο για τις εγκαταστάσεις, όσο για τα σχολεία και τους κατοίκους συνολικά που διαμένουν πέριξ των εγκαταστάσεων γι αυτό και αντιβαίνει στην κείμενη νομοθεσία.

 

Εκφράζουμε ξανά κραυγή αγωνίας για το δυστύχημα που αναπόφευκτα θα ζήσουμε, όχι για να αποδώσουμε ευθύνες γι αυτό που θα γίνει αλλά για να μην γίνει, να το προλάβουμε.

Εκφράζουμε κραυγή αγωνίας για να μη ζήσουμε στη χώρα μας δεύτερα Τέμπη.

Ευελπιστούμε στην άμεση ανταπόκρισή σας.

Με εκτίμηση

Πολίτης Παναγιώτης Πρόεδρος